Frågor och svar om hemsänd matlåda

Här har vi samlat de vanligaste frågorna kring hemsänd matlåda.

Hur kan jag se menyn för kommande leverans?

Du kan se kommande menyer här på kommunens webbplats. Kommande meny skickas också hem till dig med matlådeleveransen. Där kan du se vilka maträtter som du har att välja mellan inför nästa beställning. På baksidan av menyn hittar du också information om vad maträtterna innehåller.

Hur går beställningen till?

Du beställer dina måltider tillsammans med hemtjänstpersonalen eller boendestödjare. Personalen har en surfplatta eller mobiltelefon som är uppkopplad till internet, där de lägger in beställningen. På surfplattan kan du se menyn. Menyn presenteras med bilder samt namn på maträtterna. Du väljer själv vilka matlådor du vill ha och personalen hjälper dig med beställningen.

När måste jag senast beställa?

Du beställer din mat senast torsdag veckan innan leverans.

När får jag min mat levererad?

Matlådorna levereras en gång per vecka, på torsdag eller fredag. Du kan inte själv välja leveransdag. Det går inte att anpassa leveransdag eller tid efter individuella önskemål.

Vad gör jag om något är fel med min leverans?

Då ska du kontakta tillagningsköket. På webbplatsen för matlådemenyerna hittar du kontaktuppgifter och telefontider.

Kan jag beställa flera portioner av samma rätt?

Ja, det kan du göra.

Kan jag välja hur många matlådor jag vill ha?

Du väljer ett abonnemang utefter dina behov, 3, 5 eller 7 matlådor/vecka. Förändras dina behov behöver du meddela hemtjänsten/boendestödjaren om förändringen.

Hur vet jag vad maträtterna innehåller?

På menyns baksida finns en förenklad lista över ingredienser. Har du en kostallergi behöver du anmäla det till din biståndshandläggare, hemtjänst eller boendestöd.

Följer det med tillbehör till matlådan så som rödbetor, inlagd gurka, lingonsylt eller ketchup?

Nej, du behöver själv köpa hem de tillbehör som du vill ha till maträtterna. På baksidan av menyn som skickas hem till dig kan du se vilka tillbehör som köket rekommenderar. På matbilderna kan du även få lite inspiration till vad som kan passa bra till maträtten.

Hur lång hållbarhet har matlådorna?

Bäst före-datum står på förpackningens etikett. Hållbarheten gäller under förutsättning att den obrutna förpackningen förvaras i kylskåp (max +8°C). Öppnad förpackning där maten inte varit värmd, hanteras som färskvara. Maten ska inte sparas längre än två dagar efter att förpackningen brutits.

Hur ska jag värma matlådan?

I vår broschyr för hemsända matlådor hittar du uppvärmningsinstruktioner.

Vilken rätt ska jag äta när?

Du bestämmer själv vilken rätt du vill äta när, inom hållbarhetsdatumet.

Hur kan hållbarheten vara så lång på matlådorna?

Maten lagas i Mariebergsgårdens kök med tillagningstekniker som är anpassade för matlådor, vilket ger bättre kvalitet och längre hållbarhet.

Hur ska jag göra om jag har en kostallergi och/eller behov av konsistensanpassad kost?

Har du en kostallergi eller behov av konsistensanpassning behöver du anmäla det till din biståndshandläggare, hemtjänst eller boendestödjare. Här hittar du kommunens riktlinjer för anpassade måltider.

Hur levereras mina matlådor?

Matlådorna körs ut i kylbil av Samhall på torsdagar och fredagar.

Vem hjälper mig att packa upp och/eller värma mina matlådor?

Hemtjänstpersonalen/boendestödjaren kan hjälpa dig vid behov. Prata med din hemtjänst, boendestödjare eller biståndshandläggare.

Vad gör jag om jag vill göra planerade uppehåll i mina beställningar, t.ex. om jag reser bort?

Då meddelar du hemtjänsten/boendestödjaren att du inte vill lägga en beställning för de dagar du inte vill ha matlåda. Du behöver inte kontakta köket för detta.

Hur lång är uppsägningstiden om jag vill avsluta mitt abonnemang på matlådor?

Du behöver avsluta ditt abonnemang senast en onsdag för att inte få leverans veckan efter.

Hur lång tid tar det till att jag får min första leverans efter att jag fått mitt bistånd beviljat?

Det tar cirka 14 dagar.

Öppna sidomeny

Nyheter