Konsumentvägledning för Nyköping och Trosas kommun

Välkommen till oss för kostnadsfri rådgivning och hjälp i konsumentfrågor. Konsumentvägledningen i Nyköping är till för dig som bor i Nyköpings kommun och i Trosa kommun.

Konsumentvägledningen ger invånare i Nyköpings och Trosas kommuner råd om konsumenträtt. Det gäller frågor som handlar om ett köp mellan en privatperson och ett företag.

Du kan få råd före köp eller vägledning vid problem efter köp. Boka ett möte, eller ta kontakt via telefon eller mejl. Kontaktuppgifter finns längst ned på sidan. 

Vi hanterar inte tvister vid köp och sälj mellan privatpersoner, då gäller annan lagstiftning. Vid sådana situationer kan du till exempel kontakta en jurist eller advokat för att få hjälp. Har du hemförsäkring kan du fråga ditt försäkringsbolag om rättsskydd ingår.

Vanliga ärenden

Foto av en hand som håller ett verktyg
Att anlita hantverkare

Om du ska renovera eller bygga om hemma och vill anlita hantverkare finns det en del saker att tänka på. 

Foto av en hand som håller en mobiltelefon framför en dator
Abonnemang för tv, telefoni och bredband

Vad bör du tänka på innan du väljer telefonabonnemang eller bredbandsleverantör? 

Foto av en hand som håller en bilnyckel
Att tänka på vid bilköp

Läs om saker att tänka på inför och efter du köper bil. 

Frågor och svar

Du har fått problem med en resa, vad gäller?

Mycket kan hända när du ska ut och resa. Ditt flyg eller tåg kan bli försenat, eller du kanske får problem med ditt hotell eller paketresearrangören.

Läs om vilka rättigheter du har i olika resesituationer. Med flygkalkylatorn kan du ta reda på vilken kompensation du har rätt till när flyget är försenat eller inställt.

Du har fått en felaktig faktura, hur gör du nu?

Om du har fått en faktura som du anser är felaktig kan du antingen bestrida hela eller delar av fakturan eller betala den under protest.

Läs om vad som gäller och hur du kan gå tillväga när du fått en felaktig faktura.

Vad gäller när du köpt något av en privatperson?

Konsumentlagstiftningen gäller inte vid ett köp mellan privatpersoner. Det innebär att du inte har samma rättigheter som när du handlar av ett företag.

När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan till exempel välja att sälja en begagnad vara i befintligt skick.

Läs mer om köp mellan privatpersoner

Vad gäller när du har köpt något på internet?

  • När du e-handlar ifrån ett annat EU-land är du alltid garanterad en viss skyddsnivå.
    Läs mer om att handla på nätet inom EU
  • När du handlar från ett icke EU-land gäller andra regler än om du handlar inom EU. Bland annat får du betala tull och andra avgifter.
    Läs mer om att handla på nätet utanför EU
  • Har du handlat från ett företag på nätet som utger sig för att vara svenskt? Har du senare upptäckt att varan skickats till dig från ett land utanför EU? Har du behövt betala extra avgifter? Då kan du ha handlat från ett företag som sysslar med dropshipping.
    Läs mer om dropshipping

Vilka rättigheter har du om en butik går i konkurs?

Om en butik upphör eller går i konkurs kan du inte räkna med att kunna använda presentkort och tillgodokvitton. Men det kan se lite olika ut, bland annat beroende på om butiken tillhör en stor kedja eller inte.

Om du vill reklamera en vara du köpt i en butik som inte längre är i drift, kan du vända dig till butikens leverantör eller varans tillverkare.

Läs mer om vad som gäller vid konkurser

Hur gör du en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden?

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet. De fattar beslut som är en rekommendation om hur en tvist mellan en privatperson och ett företag lösas. Innan du anmäler ärendet måste företaget sagt nej till ditt krav.

Läs mer om att göra en anmälan till ARN.

Hur gör du för att reklamera något du köpt?

Att reklamera innebär att du kontaktar säljaren och berättar vad som är fel med den vara eller tjänst som du har köpt och kräver att säljaren rättar till felet.

Läs mer om att reklamera en vara eller en tjänst

Vad gäller när du hyr eller köper ett boende?

I nedan länkar hittar du information om dina rättigheter och vad som är bra att tänka på när du ska köpa eller hyra bostad:

Hur länge kan du klaga på en felaktig vara?

I Sverige har du alltid tre års reklamationsrätt. Inom övriga EU har du, enligt ett EU-direktiv, minst två år på dig att reklamera.

Läs mer om att reklamera en vara. 

Utanför EU gäller andra regler. Läs mer om vad som gäller utanför EU

När kan du ångra ett köp?

Du har rätt att ångra ditt köp när du köper något på nätet, av en telefonförsäljare eller om du ingår ett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler (till exempel vid hemförsäljning).

Läs mer om ångerrätt

När du handlar i en butik har du ingen rätt att ångra köpet. Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butikerna att lämna till sina kunder.

Läs mer om öppet köp och bytesrätt

Hur kommer du ur en prenumeration du inte beställt?

På nätet och framför allt i sociala medier är det vanligt med erbjudanden på billiga produkter som leder till kostsamma prenumerationer eller abonnemang.

Om det inte var tydligt att erbjudandet hörde ihop med ett abonnemang är det inte säkert att du är bunden vid avtalet.

Läs mer om så kallade abonnemangsfällor

Fler kontaktvägar för information och råd

Kontakta oss

Konsumentvägledare

Mejl: konsument@nykoping.se
Telefon: kundservice 0155-24 80 80

 

 

Besöksadress

OBS! Endast förbokade besök

Stadshuset
Stora torget 

Ring eller mejla för att boka ett besök

 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk här:
Öppna sidomeny

Nyheter