GPS-larm

Ett GPS-larm är till för den som lever ett rörligt liv och vill leva självständigt med hög grad av trygghet. GPS-larmet ingår i kategorin trygghetslarm dem som bor i ordinärt eller särskilt boende och har ett kognitivt problem eller andra svårigheter. Inte bara i hemmet utan också utomhus i olika sammanhang. Larmet bärs alltid på armen.

Med ett knapptryck går larmet till samordningscentralen på brandstationen. De får direkt en position var brukaren är och kan även kommunicera med brukaren via den inbyggda högtalartelefonen.

En utryckning sker omgående när larmet aktiverats.

Möjlighet finns att sätta ett så kallat digitalt staket för automatiskt larm till samordningscentralen. Digitalt staket innebär att det automatiskt går ett larm till samordningscentralen om man befinner sig utanför larmzonen.

Vad kostar det?

Ett GPS-larm har en månatlig avgift som är beroende av inkomst. Avgiften är samma som för trygghetslarm.

Ansökan

GPS-larm kräver en ansökan, en utredning och ett biståndsbeslut som meddelas med posten.

Läs mer om hur du ansöker

Flytta eller återlämna

Om du ska flytta till en annan bostad och ska ha GPS-larmet med dig ska du anmäla om det. Du ska också anmäla om du ska lämna tillbaka ditt GPS-larm. 

Anmäl flytt eller anmäl om att återlämna, i e-tjänst

Kontakta oss

Kundservice

Telefon Kundservice:
0155-24 80 80

Telefontid:
Vardagar kl. 7-16

E-post: 
myndighet.aldre@nykoping.se

 
 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk här:
Öppna sidomeny

Nyheter