Riksfärdtjänst
Riksfärdtjänst är resor som sker från Nyköpings kommun till kommun utanför Södermanlands län. Om du är skriven i Nyköpings kommun och har en funktionsnedsättning kan du ansöka om riksfärdtjänst.
Sista ansökningsdatum för riksfärdtjänst inför julhelgen är söndag den 24 november.
Om riksfärdtjänst
Kriterier för att få riksfärdtjänst
- Om du på grund av din funktionsnedsättning inte kan göra resan med allmänna kommunikationer, till normal resekostnad utan ledsagare
- Målet med resan är rekreation, fritidsverksamhet eller någon annan särskild angelägenhet
- Resan går utanför Södermanlands län men inom Sverige
- Du betalar själv för resa, som privatperson
- Du har ansökt om riksfärdtjänst senast 3 veckor före planerad resa
Hur går det till och vad kostar det
När du har ansökt om riksfärdtjänst fattar kommunens handläggare beslut och sköter beställningen av din resa med Riksfärdtjänst AB. Du behöver ansöka på nytt inför varje resa och du får ett skriftligt besked om du beviljats riksfärdtjänst.
Hur mycket resan kostar beror på hur långt du åker. Se tabell för egenavgift på Riksfärdtjänstens webbplats.
Resan sker med allmänna kommunikationer, taxi eller ett för ändamålet särskilt anpassat fordon.
Så gör du för att ansöka
Ansök om riksfärdtjänst via e-tjänst
För att ansöka via e-tjänst behöver du ha Bank-id. Har du inte möjlighet att själv använda e-tjänsten kan du be en annan person att ansöka åt dig som ombud. Den personen loggar då in med sitt eget Bank-id.
Om du inte kan ansöka via e-tjänst
Om du inte kan ansöka via e-tjänst kan du beställa en blankett för ansökan. Kontakta kundservice på telefonnummer 0155-24 80 80, vardagar klockan 9-16 eller mejla till kundservice@nykoping.se.
När du fyllt i blanketten kan du mejla den till kollektivtrafik@nykoping.se eller skicka den med post till:
Nyköpings kommun
Samhällsbyggnad
Kollektivtrafikenheten
611 83 Nyköping
När du fått beslut om riksfärdtjänst
Vi meddelar dig när vi har fattat beslut om din riksfärdtjänstresa. Riksfärdtjänst AB kommer sedan att planera din resa och de kontaktar dig innan din resa, för att meddela exakt vilken tid som resan startar.
Har du frågor kring själva resan så kontaktar du Riksfärdtjänst AB på telefonnummer 016-15 05 50.
Om du vill överklaga
Om du tycker att beslutet vi fattat är felaktigt har du möjlighet att överklaga det.
Överklagan ska vara skriftlig och innehålla följande:
- Namn, adress och telefonnummer
- Vilket beslut som överklagas
- Förklara vad du anser vara felaktigt med beslutet och varför det bör ändras
- Eventuella handlingar som stödjer din uppfattning
Du kan mejla din överklagan till kollektivtrafik@nykoping.se eller posta den till:
Nyköpings kommun
Samhällsbyggnad
Kollektivtrafikenheten
611 83 NYKÖPING
Du kan även lämna in din överklagan i Informationen i Stadshuset.
Vill du ha mer information om hur du överklagar är du välkommen att kontakta kundservice.
Kontakta oss
Kundservice
Epost:
kundservice@nykoping.se
Telefon Kundservice:
0155-24 80 80
Telefontid:
Vardagar kl. 09.00-16.00