Konsumentvägledning för Nyköping och Trosas kommun

Har du frågor om dina rättigheter före eller efter ett köp? Till exempel om du fått problem med något du köpt. Då kan en konsumentvägledare hjälpa dig som bor i Nyköping eller Trosa kommun.

Vad ska du tänka på före ett köp? Och vad gör du om du får problem efter köpet? Här finns information och länkar till några av de vanligaste frågorna inom konsumentområdet.

Du kan få råd före köp eller vägledning vid problem efter köp. Boka ett möte, eller ta kontakt via telefon eller mejl. Kontaktuppgifter finns längst ned på sidan. 

Vi hanterar inte tvister vid köp och sälj mellan privatpersoner, då gäller annan lagstiftning. Vid sådana situationer kan du till exempel kontakta en jurist eller advokat för att få hjälp. Har du hemförsäkring kan du fråga ditt försäkringsbolag om rättsskydd ingår.

Frågor och svar

Har du köpt bilen av en bilhandlare gäller konsumentköplagens regler. Nya bilar har ofta garantier som ger ett större skydd.

Läs mer om att köpa bil av bilhandlare.

Har du köpt bil av en privatperson är du inte skyddad på samma sätt som när du köper av bilhandlare. Ett grundskydd finns i Köplagen, men i första hand gäller det du och säljaren har kommit överens om.

Läs mer om att köpa bil av privatperson.

Om du ska renovera eller bygga om hemma och vill anlita hantverkare finns det en del saker att tänka på. För att undvika missförstånd är det viktigt att du och den du anlitar lägger tid på att prata igenom uppdraget noga. Skriv sedan ett avtal tillsammans.

Läs mer om att anlita hantverkare.

  • När du e-handlar ifrån ett annat EU-land är du alltid garanterad en viss skyddsnivå.
    Läs mer om att handla på nätet inom EU
  • När du handlar från ett icke EU-land gäller andra regler än om du handlar inom EU. Bland annat får du betala tull och andra avgifter.
    Läs mer om att handla på nätet utanför EU
  • Har du handlat från ett företag på nätet som utger sig för att vara svenskt? Har du senare upptäckt att varan skickats till dig från ett land utanför EU? Har du behövt betala extra avgifter? Då kan du ha handlat från ett företag som sysslar med dropshipping.
    Läs mer om dropshipping

Krav på ett skriftligt ja från dig och möjlighet att ångra ditt köp är några av de rättigheter du har när ett företag ringer upp dig för att sälja något. Om du får en faktura på något du inte köpt - bestrid den. 

Läs mer om telefonförsäljning

Du har rätt att ångra ditt köp när du köper något på nätet, av en telefonförsäljare eller om du ingår ett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler (till exempel vid hemförsäljning).

Läs mer om ångerrätt

När du handlar i en butik har du ingen rätt att ångra köpet. Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butikerna att lämna till sina kunder.

Läs mer om öppet köp och bytesrätt

På nätet och framför allt i sociala medier är det vanligt med erbjudanden på billiga produkter som leder till kostsamma prenumerationer eller abonnemang.

Om det inte var tydligt att erbjudandet hörde ihop med ett abonnemang är det inte säkert att du är bunden vid avtalet.

Läs mer om så kallade abonnemangsfällor

Om du har fått en faktura som du anser är felaktig kan du antingen bestrida hela eller delar av fakturan eller betala den under protest.

Läs om vad som gäller och hur du kan gå tillväga när du fått en felaktig faktura.

Att reklamera innebär att du kontaktar säljaren och berättar vad som är fel med den vara eller tjänst som du har köpt och kräver att säljaren rättar till felet.

Läs mer om att reklamera en vara eller en tjänst

I Sverige har du alltid tre års reklamationsrätt. Inom övriga EU har du, enligt ett EU-direktiv, minst två år på dig att reklamera.

Läs mer om att reklamera en vara. 

Utanför EU gäller andra regler. Läs mer om vad som gäller utanför EU

Mycket kan hända när du ska ut och resa. Ditt flyg eller tåg kan bli försenat, eller du kanske får problem med ditt hotell eller paketresearrangören.

Läs om vilka rättigheter du har i olika resesituationer. Med flygkalkylatorn kan du ta reda på vilken kompensation du har rätt till när flyget är försenat eller inställt.

Att värdera bilen på nätet kan vara ett snabbt sätt att få en prisuppskattning på en bil, men det är lätt att bli lurad. Något du tror är gratis kan visa sig kosta mycket pengar.

Läs mer om dina rättigheter när du fått problem med en bilvärdering på nätet

I nedan länkar hittar du information om dina rättigheter och vad som är bra att tänka på när du ska köpa eller hyra bostad:

Konsumentlagstiftningen gäller inte vid ett köp mellan privatpersoner. Det innebär att du inte har samma rättigheter som när du handlar av ett företag.

När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan till exempel välja att sälja en begagnad vara i befintligt skick.

Läs mer om köp mellan privatpersoner

Om en butik upphör eller går i konkurs kan du inte räkna med att kunna använda presentkort och tillgodokvitton. Men det kan se lite olika ut, bland annat beroende på om butiken tillhör en stor kedja eller inte.

Om du vill reklamera en vara du köpt i en butik som inte längre är i drift, kan du vända dig till butikens leverantör eller varans tillverkare.

Läs mer om vad som gäller vid konkurser

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet. De fattar beslut som är en rekommendation om hur en tvist mellan en privatperson och ett företag lösas. Innan du anmäler ärendet måste företaget sagt nej till ditt krav.

Läs mer om att göra en anmälan till ARN.

 

Ung konsument
Ung konsument

Läs om viktiga saker att känna till om dina pengar och om rättigheter och skyldigheter som konsument

Foto av en hand som håller en mobiltelefon framför en dator
Konsumentstöd på internet

Se länkar till webbplatser som kan vara till hjälp för dig som konsument

Fler kontaktvägar för information och råd

Teckenspråk och information på andra språk

Lättläst information

På Konsumentverkets webbplats finns lättläst information om rättigheter för konsumenter

Ordlista som förklarar olika begrepp

Filmer som förklarar dina rättigheter

Vilken hjälp kan du få?

Så länge kan du klaga 

När garantin gått ut 

Bevisa fel 

Telefonförsäljning 

Ångra ett köp 

Anlita en hantverkare 

Kontakta oss

Konsumentvägledare

Mejl: konsument@nykoping.se
Telefon: kundservice 0155-24 80 80, klockan 7-16

 

 

Besöksadress

OBS! Endast förbokade besök

Stadshuset
Stora torget 

Ring eller mejla för att boka ett besök

 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk här:
Öppna sidomeny

Nyheter