Konsumentvägledning för Nyköping och Trosas kommun
Välkommen till oss för kostnadsfri rådgivning och hjälp i konsumentfrågor. Konsumentvägledningen i Nyköping är till för dig som bor i Nyköpings kommun och i Trosa kommun.
Konsumentvägledningen ger invånare i Nyköpings och Trosas kommuner råd om konsumenträtt. Det gäller frågor som handlar om ett köp mellan en privatperson och ett företag.
Du kan få råd före köp eller vägledning vid problem efter köp. Boka ett möte, eller ta kontakt via telefon eller mejl. Kontaktuppgifter finns längst ned på sidan.
Vi hanterar inte tvister vid köp och sälj mellan privatpersoner, då gäller annan lagstiftning. Vid sådana situationer kan du till exempel kontakta en jurist eller advokat för att få hjälp. Har du hemförsäkring kan du fråga ditt försäkringsbolag om rättsskydd ingår.
Vanliga ärenden
Om du ska renovera eller bygga om hemma och vill anlita hantverkare finns det en del saker att tänka på.
För att undvika missförstånd när du anlitar en hantverkare är det viktigt att du och den du anlitar lägger tid på att prata igenom uppdraget noga. Skriv sedan ett avtal tillsammans.
Vad bör du tänka på innan du väljer telefonabonnemang eller bredbandsleverantör?
På Telekområdgivarnas webbplats får du bland annat svar på dessa frågor. Där finns opartisk och kostnadsfri konsumentrådgivning om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Du kan läsa dig till svaret på din fråga eller kontakta dem via telefon eller ett webbformulär för personlig rådgivning.
Läs mer på telekområdgivarnas webbplats
Köp av bilhandlare
Om du har köpt bilen av en bilhandlare gäller konsumentköplagens regler. Nya bilar har ofta garantier som ger ett större skydd.
Läs mer om att köpa bil av bilhandlare.
Köp av privatperson
Har du köpt bil av en privatperson är du inte skyddad på samma sätt som när du köper av bilhandlare. Ett grundskydd finns i köplagen, men i första hand gäller det du och säljaren har kommit överens om.
Läs mer om att köpa bil av bilhandlare
Bilvärderingstjänster på internet
Att värdera bilen på nätet kan vara ett snabbt sätt att få en prisuppskattning på en bil, men det är lätt att bli lurad. Något du tror är gratis kan visa sig kosta mycket pengar.
Läs om dina rättigheter när du fått problem med en bilvärdering på nätet.
Frågor och svar
Du har fått problem med en resa, vad gäller?
Mycket kan hända när du ska ut och resa. Ditt flyg eller tåg kan bli försenat, eller du kanske får problem med ditt hotell eller paketresearrangören.
Du har fått en felaktig faktura, hur gör du nu?
Om du har fått en faktura som du anser är felaktig kan du antingen bestrida hela eller delar av fakturan eller betala den under protest.
Läs om vad som gäller och hur du kan gå tillväga när du fått en felaktig faktura.
Vad gäller när du köpt något av en privatperson?
Konsumentlagstiftningen gäller inte vid ett köp mellan privatpersoner. Det innebär att du inte har samma rättigheter som när du handlar av ett företag.
När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan till exempel välja att sälja en begagnad vara i befintligt skick.
Vad gäller när du har köpt något på internet?
- När du e-handlar ifrån ett annat EU-land är du alltid garanterad en viss skyddsnivå.
Läs mer om att handla på nätet inom EU. - När du handlar från ett icke EU-land gäller andra regler än om du handlar inom EU. Bland annat får du betala tull och andra avgifter.
Läs mer om att handla på nätet utanför EU. - Har du handlat från ett företag på nätet som utger sig för att vara svenskt? Har du senare upptäckt att varan skickats till dig från ett land utanför EU? Har du behövt betala extra avgifter? Då kan du ha handlat från ett företag som sysslar med dropshipping.
Läs mer om dropshipping
Vilka rättigheter har du om en butik går i konkurs?
Om en butik upphör eller går i konkurs kan du inte räkna med att kunna använda presentkort och tillgodokvitton. Men det kan se lite olika ut, bland annat beroende på om butiken tillhör en stor kedja eller inte.
Om du vill reklamera en vara du köpt i en butik som inte längre är i drift, kan du vända dig till butikens leverantör eller varans tillverkare.
Hur gör du en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden?
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet. De fattar beslut som är en rekommendation om hur en tvist mellan en privatperson och ett företag lösas. Innan du anmäler ärendet måste företaget sagt nej till ditt krav.
Hur gör du för att reklamera något du köpt?
Att reklamera innebär att du kontaktar säljaren och berättar vad som är fel med den vara eller tjänst som du har köpt och kräver att säljaren rättar till felet.
Vad gäller när du hyr eller köper ett boende?
I nedan länkar hittar du information om dina rättigheter och vad som är bra att tänka på när du ska köpa eller hyra bostad:
Hur länge kan du klaga på en felaktig vara?
I Sverige har du alltid tre års reklamationsrätt. Inom övriga EU har du, enligt ett EU-direktiv, minst två år på dig att reklamera.
Läs mer om att reklamera en vara.
Utanför EU gäller andra regler. Läs mer om vad som gäller utanför EU.
När kan du ångra ett köp?
Du har rätt att ångra ditt köp när du köper något på nätet, av en telefonförsäljare eller om du ingår ett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler (till exempel vid hemförsäljning).
När du handlar i en butik har du ingen rätt att ångra köpet. Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butikerna att lämna till sina kunder.
Hur kommer du ur en prenumeration du inte beställt?
På nätet och framför allt i sociala medier är det vanligt med erbjudanden på billiga produkter som leder till kostsamma prenumerationer eller abonnemang.
Om det inte var tydligt att erbjudandet hörde ihop med ett abonnemang är det inte säkert att du är bunden vid avtalet.
Fler kontaktvägar för information och råd
Kontakta oss
Besöksadress
OBS! Endast förbokade besök
Stadshuset
Stora torget
Ring eller mejla för att boka ett besök