Frågor och svar om nystadsliv

Här har vi samlat information och frågor med svar kopplat till Nyköpings kommuns marknadsföringskoncept nystadsliv.

Här hittar du kampanjwebben nystadsliv.se

Vad är nystadsliv?

Nystadsliv är en fördjupad berättelse om Nyköping och en vidareutveckling av det tidigare marknadsföringskonceptet ”Bo i Nyköping”. Bo i Nyköpings svartvita bilder berättade om ett annat liv med härliga bilder från havet.

Nu inkluderar vi hela Nyköping. Vi presenterar hur det är att leva i Nyköping genom att lyfta lokala personer och deras egna berättelser om livet i Nyköping.

Varför heter det Nystadsliv?

Det är ett ord som ska beskriva livet här både för urinvånare, hemvändare och nyinflyttade. Det beskriver den balans och den livskvalitet som är lätt att hitta här. Dessutom sticker det ut och väcker nyfikenhet. Nyköping är en plats för hela livet och vi ville skapa ett nytt ord för att beskriva det – nystadsliv.

Vem har tagit fram konceptet nystadsliv?

Det är kommunens upphandlade varumärkesbyrå BBDO NORDIC som tagit fram konceptet. Det är kommunikationsavdelningen som projektlett arbetet och samverkat med det lokala näringslivet.  I höstens kampanjupplägg har den lokala byrån You Are Here producerat och projektlett kampanjen

Vem har tagit fotona?

Den lokala fotografen Björn Dahlberg har tagit bilderna och även hans berättelse om livet i Nyköping går att läsa på kampanjwebbplatsen nystadsliv.se.

Vart kan jag se alla foton?

På kampanjwebbplatsen nystadsliv.se hittar du de foton och berättelser som är aktuella just nu.

Vilka är modellerna på fotona/bilderna?

Precis som i Bo i Nyköping-kampanjerna så är alla modeller Nyköpingsbor som berättar hur och varför de valt att bo och verka i Nyköping.

Vi vill fortsätta ha en bra mix av Nyköpingsbor även i framtiden, så håll utkik när vi söker modeller till nästa fotografering!

Hur tänker ni engagera kommuninvånare i den här kampanjen?

Det finns så mycket att berätta om och visa upp och vi är tacksamma om etablerade och nyinflyttade Nyköpingsbor vill bidra med berättelser och bilder om sitt Nyköping.

Som Nyköpingsbo kan du dela med dig av din berättelse om hur du lever nystadsliv. Lägg till #nystadsliv i dina inlägg på Instagram så fångar vi upp så många bilder vi hinner med. Efter vi kontaktat dig och fått ditt godkännande så lägger vi ut bilderna på Instagramkontot @nystadsliv.

Har du inte Instagram kan du maila in din berättelse om ditt nystadsliv samt foto. Vi publicerar foto eller text på Instagramkontot nystadsliv först efter att ha kontaktat dig.

Hur kan jag som företagare i Nyköping vara med och bidra till platsmarknadsföringen om Nyköping?

Vi har tagit fram ett kommunikationsstöd som kan användas av företagare i Nyköping. Är du intresserad är du varmt välkommen att kontakta oss via denna epost.

Hur marknadsförs kampanjen?

Kampanjen genomförs i regel två gånger per år och utformas beroende på statistik från föregående kampanj, målsättning och budget. Inledningsvis användes tunnelbanan i Stockholm med tryckta skyltar och har nu utvecklats till att marknadsföras digitalt i breda kanaler riktade på målgruppen potentiella inflyttare i Stockholm samt näringsliv i Stockholm med omnejd.

I kampanjen lyfter vi invånare i Nyköpings kommun och deras berättelser som publiceras på nystadsliv.se i våra Nystadslivs-kampanjer. Syftet är bredda bilden av Nyköping och visa kommunen som en attraktiv plats för

Annonserna länkar in till den framtagna kampanjwebben, nystadsliv.se, med foton och berättelser som beskriver livet i Nyköping. På kampanjwebben finns även länk till mer information om att flytta hit.

Statistiken visar att vi når över en miljon personer beroende på budget vid varje kampanjtillfälle.

Varför har ni även valt målgruppen näringsliv?

Nyköping växer och etablering av nya företag i Nyköping är en viktig motor för att skapa sysselsättning för att säkra välfärden för vård, skola och omsorg samt möjligheter till integration.

Sedan 2023 har kampanjen har även målgruppen näringsliv integrerats som en målgrupp.

Vart hittar jag information om att flytta till Nyköping?

Vi har samlat information om lediga bostäder och tomter, byggläget, lediga jobb, företagsetableringar, förskolor, skolor med mera på den här webbplatsen - nykoping.se/flyttahit.

Hur har ni samverkat med det lokala näringslivet?

I möten med företag har det framkommit ett behov av att öka medvetenheten om Nyköping som kommun att bo och leva i, eller pendla till eller från, bland annat för att säkra kompetensförsörjningen, något som vi tagit med oss in i arbetet med konceptet och marknadsföringskampanjen. Genom möten och avstämningar under arbetes gång har delar av det lokala näringslivet varit delaktiga i framtagningen av konceptet.

Det är även personer ur det lokala näringslivet med på några av fotona och man kan läsa deras berättelser om hur de lever nystadsliv på nystadsliv.se.

Finns tidigare Bo i Nyköping- bilder kvar?

Ja visst! Du hittar tidigare Bo i Nyköping-kampanjer och foton här. Då nystadsliv är en vidareutveckling av Bo i Nyköping så kommer även fortsättningsvis tidigare Bo i Nyköping-bilder att användas.

Bakgrund framtagning av konceptet nystadsliv

2019 gavs ett politiskt uppdrag till Kommunikationsavdelningen att se över Bo i Nyköping-konceptet, att förvalta och utveckla det inför framtiden. Utgångspunkter har varit att det ska vara kostnadseffektivt och skalbart, stötta arbetet med Fokus Nöjd Kund och kunna fungera för olika behov, till exempel rekrytering.