iPads för politiker

I Nyköpings kommun använder Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen och majoriteten av kommunens verksamhetsnämnder digitala kallelser. För att kunna läsa de digitala handlingarna kan du som är ledamot eller ersättare låna en iPad under tiden du har uppdraget. Här finns samlad information om iPads för politiker.

Vem får låna en iPad?

Du som har uppdrag i någon av följande instanser får låna en iPad:

  • Kommunfullmäktige
  • Kommunstyrelsen
  • Barn- och ungdomsnämnden
  • Bygg- och tekniknämnden
  • Kultur- och fritidsnämnden
  • Socialnämnden
  • Utbildnings-, arbetsmarknads- och integrationsnämnden
  • Vård- och omsorgsnämnden

Hur får jag en iPad?

Du väljs in till ditt politiska uppdrag och det finns noterat i protokoll från Kommunfullmäktige. Du som har ett förtroendeuppdrag i Nyköpings kommun får också en kommunal e-postadress (förnamn.efternamn@nykoping.se) under ditt uppdrag. Läs mer om din kommunala e-postadress här. Du blir kontaktad av Nyköpings kommuns IT-enhet via din e-post när det är dags för dig att hämta iPaden på IT-enheten. I samband med att du hämtar den får du information om hur du hanterar din iPad och applikationen Goodreader. Fram till att du tar emot iPaden får du kallelser i pappersform.

Var hittar jag digitala kallelser?

Kallelserna läggs ut på respektive beslutande instans sida på www.nykoping.se en vecka innan sammanträdet. Det är ditt eget ansvar att ladda ner kallelser till iPaden för att ha dem tillgängliga inför och under sammanträden. För att kunna ladda ner kallelser behöver du tillgång till Internet. Din iPad kopplar automatiskt upp sig på kommunens nätverk när du är på en plats där det finns, till exempel i Stadshuset och på Culturum.  Vill du ha tillgång till Wi-Fi utanför kommunens lokaler ansvarar du själv för att skaffa ett Wi-Fi abonnemang.

Vanliga frågor och svar

Hur skickar jag en kallelse från GoodReader till en annan person eller dator?
Svar:
Det enklaste sättet är att mejla kallelsen via mejlfunktionen i appen Goodreader.

  • Gå till läget My Documents.
  • Markera kallelsen som du vill mejla genom att hålla ner fingret på kallelsens rubrik tills den blir grön. 
  • I det grå fältet till höger trycker du på funktionen E-Mail.
  • Välj något av alternativen som kommer upp, mejlen öppnas. 
  • Skriv in den mejladress du vill sända kallelsen till (filen bifogas automatiskt). För att det ska fungera måste du sen tidigare ha en e-post kopplad till iPaden via appen Mail. 

Vad är Apple-ID?
Svar:
Apple-ID är ett konto du använder för att till exempel köpa en app, handla i iTunes Store, logga in på iCloud, köpa ett program med mera. Om du har skapat ett Apple-ID/Apple-konto och glömt ditt lösenord kan du hitta mer information på sidan: Support för Apple-ID

Får jag köpa min iPad när jag avslutar mitt förtroendeuppdrag?
Svar:
Nej, du lånar iPaden av kommunen under tiden du har ditt förtroendeuppdrag. När du avslutar uppdraget ska den och alla tillbehör (laddare, skal och kartong) återlämnas till kommunledningskansliet eller IT-enheten.

Kontakta oss

Inloggningsuppgifter och nya iPads

Marie Gustafsson
Kommunledningskansliet
Tfn 0155-24 83 49
marie.gustafsson@nykoping.se

Kommunservice i Stadshuset
Tfn 0155- 24 81 00

Support iPad

IT-support
Tfn 0155-24 84 00
it-support@nykoping.se

Kontaktformulär