Kommunpodden Nyköping

På den här sidan kan du lyssna på Kommunpodden Nyköping. Syftet med podden är att fler ska känna till hur demokrati fungerar och kanske bli nyfikna på kommunens uppdrag och arbete. Nytt avsnitt varje månad hösten 2023.

Avsnitt 4 - Skola och året som gått

Vad är viktigt för en bra skola? Det diskuteras i avsnitt fyra av Kommunpodden Nyköping. Podden gästas av Tina Johansson, rektor och Richard Olsson, lärare, båda från Nyköpings högstadium. Dessutom ger kommunalråden Urban Granström och Ahmad Eid en återblick från året som gått.

Avsnitt 3 - Långgrund och förnybar energi

Kan en hållbar kommun vara emot vindkraft? I Kommunpodden Nyköping berättar politikerna om varför de säger nej till Långgrund. Även Maria Ljungblom, divisionschef Samhällsbyggnad och Johan Palmqvist, strategisk planeringschef gästar och berättar om processen kring Långgrund. Annika Hedberg programleder.

Avsnitt 2 - Trygghet och budget

Trygghet och säkerhet är prioriterat för en kommun. Men hur jobbar vi i Nyköping med just det, på lång sikt och när allvarliga saker händer? I avsnitt 2 av Kommunpodden Nyköping förklarar kommunalråden Urban Granström och Ahmad Eid samt säkerhetssamordnaren Josephin Petersson hur det går till. Dessutom berättar kommunalråden om budgeten på 4,3 miljarder. Annika Hedberg programleder.

Avsnitt 1 - Åkroken och Tillväxt Nyköping

I första avsnittet berättar kommunalråden Urban Granström och Ahmad Eid om varför de blev politiker och varför Åkrokens park tog så lång tid att färdigställa. Även Ola Pettersson, divisionschef näringsliv, kultur och fritid gästar och pratar Tillväxt Nyköping. Annika Hedberg programleder.