Varumärkesberättelse

Här kan du läsa om vår varumärkesberättelse, vår beskrivning om Nyköping och hur det är att leva, bo och jobba här. Precis som all kommunikation om Nyköping ska varumärkesberättelsen bidra till att kommunen når sina uppsatta mål om hållbar tillväxt.

När vi pratar om Nyköping på webbplatsen, i media eller i annonser vill vi berätta om allt bra som finns här.

I Nyköping finns en kulturhistorisk miljö som ger staden charm och karaktär. Vi har en stark inflyttning och det byggs som aldrig förr – förskolor, idrottshallar, resecentrum och nya bostäder i alla former planeras och byggs runt om i kommunen. Här finns framtidstro med företag som investerar och etablerar, stadspuls och en levande landsbygd.

Att bo här innebär på många sätt ett annat liv - här kan du leva ett liv i balans med familj, karriär, natur och fritid. Avstånden är små och du hinner med mer av livets goda!

Det här är vår varumärkesberättelse:

En plats för hela livet, en timme från Stockholm.

I Nyköping hittar du bra boende, förutsättningar för en rik fritid nära hav och natur, komplett och växande samhällsservice och ett utvecklande arbetsliv. I vår stadskärna står historiska, vackra byggnader mitt bland restaurang- och kulturliv.

I Nyköping skapar vi goda förutsättningar för dig som invånare att få vardagen att fungera, oavsett om du bor i stan eller på landet, och för dig som företagare att starta, slå dig ned och växa. Här skapar vi hållbar tillväxt. Du får bra förbindelser till världen eller storstan på en timme – tillräckligt nära för att alltid vara till hands, tillräckligt långt ifrån för att ge möjlighet till en annan tillvaro.

Nyköping är en plats för hela livet och vi vill etablera ett nytt ord för att beskriva det – nystadsliv.

Vi fördjupar berättelsen om Nyköping

Nystadsliv är en vidareutveckling av tidigare Bo i Nyköping-kampanjerna, där vi genom svartvita bilder av nyköpingsbor arbetade för att stärka bilden av Nyköping som en attraktiv kommun att bo och verka i. Konceptet Bo i Nyköping har varit en trogen bärare av Nyköpings kommunikation under de senaste 15 åren. Nu har vi breddat perspektivet och berättelsen om Nyköping:

• de igenkännande svartvita bilderna med Nyköpingsbor på lokala platser finns kvar
  • vi inkluderar mer än havet, då vi vill visa upp och berätta om fler platser i kommunen
  • fotona kompletteras med personliga berättelser om hur det är att leva i Nyköping - hur det är att leva nystadsliv

Berätta om Ditt nystadsliv

Det finns så mycket att berätta om och visa upp och vi är tacksamma för alla stolta Nyköpingsbor som gärna bidrar med berättelser om sitt Nyköping.

Som Nyköpingsbo kan du dela med dig av din berättelse om hur du lever nystadsliv. Lägg till #nystadsliv i dina inlägg på Instagram så fångar vi upp så många bilder vi hinner med. Efter vi kontaktat dig och fått ditt godkännande så lägger vi ut bilderna på Instagramkontot nystadsliv.

Har du inte Instagram kan du via ett formulär på kampanjwebben - nystadsliv.se - skicka in din berättelse om ditt nystadsliv samt foto. Vi publicerar foto eller text första efter att ha kontaktat dig.

Mer information och material

Foton och berättelser om livet i Nyköping är samlade på kampanjsidan nystadsliv.se.

Här har vi samlat Frågor och svar om nystadsliv och den marknadsföring av Nyköping som sker hösten 2021.

Information och foton i de tidigare Bo i Nyköping-kampanjerna finns här.

Är du nyfiken på - eller planerar att flytta till Nyköping? Här finns information om lediga bostäder och tomter, byggläget, lediga jobb, företagsetableringar, förskolor, skolor med mera.

Vill du lära dig mer om Nyköping - gå in på Nyköpingsguiden och Stolt ambassadör. Där kan du även göra ett quiz för att se om dina kunskaper om Nyköping motsvarar en urinvånares, återvändares eller en inflyttares.