Kvalitet i förskola och skola
På varje förskola, skola och fritidshem pågår det systematiska kvalitetsarbetet ständigt. Verksamheten följs upp och utvärderas i förhållande till förskolans, skolans och fritidshemmets uppdrag i läroplan och lokala mål.
Vi arbetar efter ett gemensamt synsätt på begreppet kvalitet. Det finns fyra kvalitetskriterier som vi tillsammans arbetar systematiskt med – dessa är kultur, struktur, process och resultat. Att vi har en gemensam skolutvecklingsplan som visar vägen framåt, hör till strukturkvalitet och att vi arbetar för att förbättra det kollegiala lärandet, hör till processkvalitet.
Vi har valt att bredda och bryta ner kvalitetsperspektivet för att lättare se vad som behöver prioriteras inom respektive område och därefter kan vi ta fram gemensamma planer för att nå dit. Det alla fyra kriterierna har gemensamt är att de ska bidra till bättre undervisning för våra barn och unga.
Gemensam skolutvecklingsplan
Varje barn och elev ska nå sin fulla potential och bli sitt bästa jag. Genom att skapa en miljö där varje individ utvecklas utifrån sina egna förutsättningar, lägger vi grunden för en framtid fylld av möjligheter och framgång.
Genom att fokusera på att förbättra undervisningen, öka tryggheten och studieron för både elever och skolpersonal, samt säkerställa en effektiv och hållbar organisationsstruktur, kan vi skapa en miljö där varje barn och elev utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. För att nå dessa mål krävs en långsiktig strategisk riktning och samordning. Det är vår skolutvecklingsplan.
Skolutvecklingsmodell
En samlad skolutvecklingsmodell för Nyköpings kommunala verksamheter är framtagen för att beskriva det strategiska arbetet som ingår i planen. Den bygger på fem nycklar för effektiv skolutveckling med målet att skapa likvärdig skola och ge alla barn och elever möjligheterna att nå så långt som möjligt utifrån var och ens förutsättningar.
Nycklarna är framtagna utifrån beprövad erfarenhet, skolforskning och skolmyndigheters rekommendationer. Nycklarna samspelar och bidrar till att förbättra undervisningen.
Tio prioriterade aktiviteter
Utifrån de fem nycklarna har ett internt gemensamt arbete skett för att ta fram de mest angelägna och prioriterade frågorna som ska ta planen från teori till praktisk handling. Tio prioriterade aktiviteter ska samordnas i aktivitetsplaner och arbetas vidare med.
- Kollegialt lärande
- Distribuerat ledarskap
- Ökad närvaro
- Drifts- och utvecklingsorganisationen
- Identifiering av pedagogiska framgångsfaktorer
- Satsning på ämnen med låg måluppfyllelse
- Tillitsfullt klimat
- Kulturanalys
- Förbättrat systematiskt kvalitetsarbete
- Skolbesök för stöd och kvalitetsutveckling
I skolutvecklingsplanen ingår uppföljning där indikatorer för måluppfyllelse för att säkerställa att arbetet/insatserna går åt rätt håll är framtagna. I uppföljningen följs arbetet upp, framsteg identifieras och behov av justeringar ses över.
Arbetet kommer att följas upp i Barn- och ungdomsnämnden löpande under åren fram till 2030.
Bakgrund
Den politiska majoriteten i Nyköpings kommun har formulerat en målsättning för utbildningsområdet: att Nyköping ska ha Sveriges bästa skola år 2030.
Barn- och ungdomsnämnden beslutade i april 2024 att uppdra till Division Utbildning att ta fram en skolutvecklingsplan 2024 – 2030. En plan som syftar till att förbättra skolresultaten, öka tryggheten och studieron för både elever och skolpersonal, samt säkerställa en effektiv och hållbar organisationsstruktur med en budget i balans.
För att nå dit krävs en långsiktig strategisk riktning och samordning där allt utvecklingsarbete som behöver göras, samlas i en gemensam plan.
Skolutvecklingsplanen ska utgå från en helhetssyn på skolans verksamhet och den ska ta hänsyn till olika aspekter såsom pedagogik, ledarskap, resurstilldelning och elevvälbefinnande. Planen ska inkludera alla skolformer såsom Förskola, Förskoleklass, Grundskola, Fritidshem, Anpassad grundskola, Gymnasieskola och Anpassad gymnasieskola.