Bo i Nyköping

Konceptet Bo i Nyköping har varit en trogen bärare av Nyköpings kommunikation under de senaste 14 åren med syfte att attrahera fler till staden. Uttrycket har varit svartvita bilder med fokus på havet.

Mellan 2003 och 2019 var Bo i Nyköpings bilder bärare av Nyköpings kommuns platsmarknadsföring med bland annat annonser i Stockholms tunnelbana. Med svartvita bilder på människor och djur i Nyköpingsmiljöer ville vi locka stockholmarna att flytta till Nyköping.

Bo i Nyköping-kampanjen gick varje vår och höst. Målet var att öka kännedomen om Nyköping som en tänkbar stad att flytta till. Övergripande handlade det om att bidra till ökad inflyttning utifrån det då politiskt satta målet att växa med 700 personer per år.

Kostnaderna för kampanjerna var 2 - 3 miljoner kronor per år.

Kampanjens bilder var alltid svartvita som syntes bra i reklambruset. Lugnet i dem blev en skön kontrast till stressen i tunnelbanan.

Några av fotograferna vi har samarbetat med är Aida Chehrehgosha, Aorta, Björn Terring, Elisabeth Toll, Denise Grünstein och Elisabeth Olsson Wallin.

Här hittar du exempel från varje års fotografering:

Öppna sidomeny