Bo i Nyköping
Konceptet Bo i Nyköping har varit en trogen bärare av Nyköpings kommunikation under de senaste 14 åren med syfte att attrahera fler till staden. Uttrycket har varit svartvita bilder med fokus på havet.
Mellan 2003 och 2019 var Bo i Nyköpings bilder bärare av Nyköpings kommuns platsmarknadsföring med bland annat annonser i Stockholms tunnelbana. Med svartvita bilder på människor och djur i Nyköpingsmiljöer ville vi locka stockholmarna att flytta till Nyköping.
Bo i Nyköping-kampanjen gick varje vår och höst. Målet var att öka kännedomen om Nyköping som en tänkbar stad att flytta till. Övergripande handlade det om att bidra till ökad inflyttning utifrån det då politiskt satta målet att växa med 700 personer per år.
Kostnaderna för kampanjerna var 2 - 3 miljoner kronor per år.
Kampanjens bilder var alltid svartvita som syntes bra i reklambruset. Lugnet i dem blev en skön kontrast till stressen i tunnelbanan.
Några av fotograferna vi har samarbetat med är Aida Chehrehgosha, Aorta, Björn Terring, Elisabeth Toll, Denise Grünstein och Elisabeth Olsson Wallin.
Här hittar du exempel från varje års fotografering:
- Hösten 2003 och våren 2004
- Hösten 2004 och våren 2005
- Hösten 2005 och våren 2006
- Hösten 2006 och våren 2007
- Hösten 2007 och våren 2008
- Hösten 2008 och våren 2009
- Hösten 2009 och våren 2010
- Hösten 2010 och våren 2011
- Hösten 2011 och våren 2012
- Hösten 2013 och våren 2014
- Hösten 2015 och våren 2016
- Hösten 2016 och våren 2017
- Hösten 2017 och våren 2018
- Hösten 2018 och året 2019