Beställning av eTjänstekort

Du som chef inom vård och omsorg som inte är i kommunal regi kan beställa eTjänstekort på den här sidan. 

Vad är eTjänstekort?

eTjänstekortet är samma sak som SITHS-kortet. Det är kortet vårdpersonal använder för att legitimera sig.

Hur går det till?

Det är chefen som beställer eTjänstekort till sin medarbetare – det görs här. När beställning är gjord av chefen kallas medarbetaren till fotografering och registrering. Sedan tar det cirka två veckor tills kortet är klart. 

Beställning av eTjänstekort 

  1. Logga in via Citrix workspace och påbörja beställningen.
  2. Fotografering: vi skickar ut en kallelse när kontot är klart och vi kan fotografera. Fotograferingen sker i Stadhuset (fotoautomat). Instruktioner inför fotograferingen står i kallelsen.
    Obs, den som ska fota sig måste ha med en giltig fysisk id-handling. 
  3. När kortet är tillverkat och klart, skickas det med brev till folkbokföringsadressen, inaktivt och utan koder.
  4. För att aktivera kortet, behöver användaren ta med det och göra ett besök hos en ID-administratör (Kundservice i Stadshuset). 
    Vid aktivering, kommer användaren att få välja en personlig kod (6–8 siffor).

    SITHS eTjänstekort måste aktiveras inom 3 månader från tillverkningsdatum, därefter är det förbrukat och spärras.

Har du frågor?

Välkommen att kontakta IT-support telefon 0155-24 84 00 eller via mejl rafunktionen@nykoping.se

Kontakta oss

IT-support

0155-24 84 00 
rafunktionen@nykoping.se

 
 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk här:
Öppna sidomeny