Koncept för byggnation av förskola och skola

Kommunen har tagit fram koncept för hur kommunens framtida förskolor och skolor ska byggas. Syftet är att skapa och utgå från en samsyn kring hur nya lokaler ska byggas för att fungera väl för både barn, elever, pedagoger samt förvaltare samtidigt som hyreskostnaderna är rimliga.

I koncepten finns ett stort fokus på samband och flöden. Att till exempel säkra att barn och elever inte behöver vara där transporter, bilar och driftspersonal är, både ur ett barnperspektiv och arbetsmiljöperspektiv. Lokalerna och närmiljön ska främja det pedagogiska lärandet och barnens utveckling. Både förskola och skola planeras med tillagningskök så att alla måltider lagas på plats.

Förskola

Förskolan är framtagen för att skapa en känsla av det lilla sammanhanget i det stora. Ett barn på en förskola som är byggd för 150 barn ska inte behöva möta alla dessa andra barn. Det ska i stället uppleva möten med det mindre antalet barn i sin egen barngrupp och med de pedagoger som de känner igen. Förskolans gemensamma ytor ska kunna planeras så att de olika barngrupperna använder dessa vid olika tider. Detsamma i utemiljön. Den är utformad med olika zoner, för olika behov – både beroende på barnets ålder men också fysiska förutsättningar.

Förskolan kan skalas upp och ned och anpassas beroende på behov och önskad storlek och placering. Träffens nya förskola är byggd för 150 barn i 5 baser. Den nya förskolan i Oppeby byggs i samma storlek.

Skola

Planritningen utgår från att alla årskurser får egna hemvister med klassrum, anslutande grupprum, toaletter och skåp för varje elev. Det ska fortfarande vara en känsla av det lilla sammanhanget i det stora. Med olika hemvister skapas också en känsla av hemmahörande, samtidigt som möjlighet ges att kunna utforska och ta del av andra lokaler med andra människor.

Det finns lokaler för bibliotek, hemkunskap, slöjd och det finns möjligheter till gemensamma aktiviteter för större grupper i skolans inre delar. Lokalerna är moderna, ljusa, rymliga och miljöeffektiva. Mycket fokus har lagts på att skapa tysta och lugna miljöer i skolans alla delar.

Precis som med förskolan så byggs skolan i samverkan med personalen och verksamheterna. Det pedagogiska lärandet och barnens utveckling är i fokus vid framtagning av inom- och utomhusmiljöerna. Skolans lokaler och utemiljöer är tillgängliga för alla.

Konceptet består av:

  • illustrationer i form av planbeskrivningar (ritningar)
  • funktionsprogram som beskriver vilka funktioner och kvalitéer som ska finnas i förskolan och skolan som helhet, både inne och ute, men också enskilda rum eller ytor i utemiljön
  • lokalprogram där det framgår storlek på olika rum och utemiljön

Funktionsprogram

Syftet med funktionsprogrammet är att det ska fungera som ett underlag för kommunikation mellan de som berörs vid beställning, planering, utformning, upphandling och uppförande av lokaler och utemiljö ämnade för de olika verksamheterna. I funktionsprogrammet presenteras bland annat ytbehov för olika funktioner inom- och utomhus, till exempel parkering för personal, leveransmottagning med mera, allt beroende på förskolans eller skolans storlek.

I funktionsprogrammet presenteras också rekommendationer kring storlek på gårdsyta för att säkerställa en god och likvärdig utemiljö för alla barn. I arbetet har lekvärdesfaktorer tagits fram för att klassificera och bedöma kvaliteten på förskolors- och skolors gårdsmiljöer vilken ska användas både vid planering av nya utegårdar och vid uppföljning av befintliga.

Idéen om ett koncept

I kommunens långsiktiga planering finns behov av att bygga nya förskolor och skolor i en annan takt än tidigare.

Förskolor och skolor som tidigare byggts har påverkats mycket av enskilda personer som tyckt och tänkt hur de ska se ut och fungera. Det har i många lägen lett till kostnadsdrivande ytor, funktioner eller detaljer. Det har även lett till att projektering har dragit ut på tiden och inneburit att kostnaderna dragit iväg och att tiden för att bygga har blivit pressad och stressad. I vissa fall har arkitekter haft stor påverkan, vilket lett till vackra byggnationer men inte alltid lika funktionella lokaler för verksamheten eller förvaltningen.

Tanken bakom idén att ta fram koncept har varit att skapa något som håller över tid och är framtaget gemensamt och utifrån flera perspektiv: barnens och pedagogernas liksom de som ska förvalta och drifta byggnaden och utemiljön. Det är också framtaget för att stödja verksamheterna att uppnå de krav som läroplanen ställer på verksamheten.

Öppna sidomeny