Korsningar med trafiksignaler på Repslagaregatan

När Nyköpings resecentrum står klart dras busslinjer om i stadskärnan. För att den ökade trafiken på Repslagaregatan ska flyta smidigt bygger vi om cirkulationsplatserna vid Brunnsgatan och Hospitalsgatan till korsningar med trafiksignaler.  

Under de närmaste åren planeras ett flertal åtgärder på allmänna platser i anslutning till Nyköpings resecentrum. Utmed Repslagargatan mellan Brunnsgatan och Hospitalsgatan finns tre åtgärder planerade. Åtgärderna ska ge bättre framkomlighet till kollektivtrafiken, men också ge bättre kapacitet för trafiken som helhet. Trafiksignalerna ska ge trafik från anslutande vägar bättre möjlighet att komma in på Repslagaregatan.

Samtidigt utförs nödvändiga renoveringar av vatten- och avloppsledningar på sträckan.

Begränsad framkomlighet på Repslagaregatan och Brunnsgatan

Alla trafikslag ska kunna ta sig förbi platsen, men under arbetet blir framkomligheten ofrånkomligen begränsad. Välj om möjligt annan väg.

Aktuell information om trafikomledningar hittar du på: nykoping.se/driftstorningar

Etapp 1. Cirkulationsplats Brunnsgatan 

 

  • Cirkulationsplatsen byggs om till korsning med trafiksignaler. Åtgärden ska ge bättre framkomlighet för kollektivtrafiken genom att reglera och prioritera busstrafiken med trafiksignaler. 
  • Repslagaregatan ska också få ett högersvängfält upp mot Brunnsgatan, det regleras inte med trafikljus.

Repslagaregatan får två filer i västlig riktning från V. Trädgårdsgatan fram till Brunnsgatan. Brunnsgatan får två filer i sydlig riktning från kyrkan till Repslagaregatan.

Beräknad byggstart i april 2025

Etapp 2. Cirkulationsplats Hospitalsgatan och busshållplats på Repslagaregatan

 

  • Cirkulationsplats Repslagaregatan – Hospitalsgatan byggs om till korsning med trafiksignaler.

Åtgärden ska ge bättre framkomlighet för kollektivtrafiken genom att reglera och prioritera busstrafiken med trafiksignaler. 

  • Busshållplats på norra sidan av Repslagargatan i anslutning till V. Trädgårdsgatan tillgänglighetsanpassas och ansluter till ny gång- och cykelväg från V. Trädgårdsgatan till Hospitalsgatan. Här byggs en busskur och bussficka.

Repslagaregatan får två filer i östlig riktning från Brunnsgatan fram till Hospitalsgatan. 

Beräknad byggstart våren 2026

Medfinansiering

Åtgärderna i gatunätet är utlovade som motprestationer eller åtgärder i det stadsmiljöavtal och statliga medfinansiering som Nyköpings kommun har fått beviljat för att ge bättre framkomlighet till kollektivtrafiken. Den statliga medfinansieringen innebär att Trafikverket finansierar insatserna med maximalt 50 procent.

Frågor och svar

Varför behövs förändringarna?

I Nyköping förbereder vi för oss för att möjliggöra för effektivare infrastruktur. Ostlänken kommer att förbättra pendlingsmöjligheterna och göra det enklare för människor att resa mellan Nyköping och andra städer som Stockholm och Linköping. På sikt kommer detta öka möjligheter att bo, arbeta och studera där man vill. Under tiden anpassar vi innerstaden efter kommande utveckling och förändringar i trafik kopplat till Resecentrum.


Varför behöver kollektivtrafiken trafiksignaler?

När Resecentrum är klart och ersätter nuvarande tågstation och bussterminal dras linjerna för busstrafiken om. Trafiken kommer inte längre att gå vid Nyköpings teater och Västra Storgatan utan via Repslagaregatan och Brunnsgatan. Därför behöver busstrafiken prioriteras in på Repslagaregatan från anslutande vägar. Våra trafikanalyser visar att flödet kan bli bättre om trafiken kan regleras med trafiksignaler.

Trafikanalyserna visar att korsning med trafikljus kan hantera större trafikmängder än en cirkulationsplats under högtrafik. De kan också hantera de stora skillnaderna i trafikmängder som är på de inkommande gatorna till korsningarna. Trafik från gatorna med mindre trafik har svårt att få en lucka för att ta sig in i cirkulationen.  

Varför går det inte att ha kvar cirkulationsplatserna?

Vi väljer trafiklösningar efter den specifika platsen och trafiksituationen så långt som möjligt. Cirkulationsplatser är bra, men de är platskrävande. Med den ökade busstrafiken skulle en tillräckligt stor cirkulationsplats inte få rum. Därför har vi valt den föreslagna lösningen med fyrvägskorsning reglerad med trafiksignaler. Vi bygger också ett högersvängfält upp på Brunnsgatan från Repslagaregatan för att förstärka framkomligheten samt gör delar av Repslagaregatan tvåfilig.

 

Öppna sidomeny