Anderslund 1:4

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för en ny bussdepå med tillhörande infrastruktur.

Om planarbetet:

Region Sörmland ansökte 2024-04-02 om planbesked för att möjliggöra en ny bussdepå. Ansökan har föregåtts av en lokaliseringsutredning framtagen genom ett gemensamt arbete mellan Nyköpings kommun och Region Sörmland. Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden fattade den 18 juni 2024 beslut om att detaljplanearbete får inledas. Planarbetet inleds med en förstudie för att lokalisera var inom det större området som en bussdepå lämpligast kan placeras.

Planområdet är beläget längs med Riksväg 52 och omfattar en yta om cirka 33 hektar i dagsläget vilket kommer minska när förstudien är färdig och den mer exakta platsen har pekats ut. Området omfattar fastigheterna Anderslund 1:4 som ägs av kommunen samt Bagartorp 1:1 i privat ägo. Huvudsakligen utgörs platsen av jordbruksmark av klass 2 och till viss del skogsområden.

I Nyköpings Översiktsplan 2040 är området utpekat som markanvändning utanför tätort. För denna markanvändning gäller att kommunen är positiv till och ska gynna en utveckling av bostäder, verksamheter och initiativ som stärker och gynnar en fortsatt hållbar utveckling utanför centralorten. Översiktsplanens strategier och följande ställningstagande ska vara vägledande. Stora delar av området utgörs av Jordbruksmark klass 2 där översiktsplanen ställningstagande är att kommunen betraktar jordbruksmark av klass 2 som mycket värdefull. Ianspråkta endast denna mark om behovet inte kan tillgodoses på annan mark. Exploatering av sådan jordbruksmark ska tillgodose väsentliga samhällsintressen kombinerat med ett effektivt mark- och vattenutnyttjande. Planen kan bedömas ha stöd i översiktsplanen gällande markanvändning då förslaget gynnar en fortsatt hållbar utveckling av verksamheter utanför centralorten. Gällande ianspråktagande av jordbruksmark kan en bussdepå av regionalt intresse anses utgöra väsentligt samhällsintresse. Valet av platsen har även föregåtts av en lokaliseringsutredning som har studerat 22 olika platser som alternativ för ny bussdepå. Minninge bedöms vara det mest lämpliga för bussdepå utifrån platsernas aktuella förutsättningar, varför området föreslås att studeras vidare inom planprocessen. Övriga alternativ har alla begränsningar som bedöms bidra till att de är olämpliga eller avsevärt mindre lämpliga. Planområdet är inte detaljplanelagt sedan tidigare.

Diarienr: SHB24/140 

Status i planarbetet:

Arbete pågår med en förstudie där vissa förutsättningar ska utredas, exempelvis arkeologi, naturvärden, dagvatten och geologi, för att kunna avgöra den mest lämpliga platsen för en ny bussdepå.

Kontakta oss

Handläggare:

Erik Arnaryd Dungert

Tfn kundservice 0155-24 80 80

stadsbyggnad@nykoping.se

 
 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk här:
Uppdaterad: 2025-04-25
Sidansvarig: Erik Arnaryd Dungert