Nybyggnad flerbostadshus
Här hittar du information om vad som gäller när du vill bygga ett nytt flerbostadshus.
Bygglov behövs alltid
Du behöver alltid bygglov för att bygga ett nytt flerbostadshus:
Handlingar du behöver för din ansökan
- ansökan, via blankett eller e-tjänst
- anmälan kontrollansvarig, via blankett eller e-tjänst
- situationsplan på en nybyggnadskarta
- markplaneringsritning
- byggnadsritningar, som plan-, fasad- och sektionsritningar
- exteriörredovisning med illustrationer (kan ligga under vissa fall)
- arearedovisning
I vissa fall behöver du även följande handlingar :
- parkeringsutredning
- tillgänglighetsutlåtande
- dagvattenutredning
- bullerutredning
- brandskyddsbeskrivning
- Andra sakkunnigutlåtanden
Avgifter och taxor
Läs mer om avgifter och taxor för anmälan, ansökan eller handlingar
Överklaga
Vi hjälper dig - följ checklistan
Läs detaljplanen för området där din fastighet ligger
För många områden i Nyköpings kommun finns det detaljplaner som visar hur mark och vatten får användas i kommunen.
Titta i detaljplanen vad som gäller i ditt område innan du planerar för det du vill bygga. Du kan själv söka fram din detaljplan i en digital karta.
Ta fram ett kartutdrag
För att göra en situationsplan så behöver du ett kartutdrag. Du kan själv hämta underlag från kartor.nykoping.se. eller använda en tidigare situationsplan. Du kan även kontakta kundservice som hjälper dig ta fram ett kartutdrag.
Bygglovhandläggaren avgör, och meddelar dig, om nybyggnadskarta krävs eller vilken typ av karta som behövs när ditt ärende kommit in.
Vi tar inte emot beställningar på nybyggnadskarta om du inte har ett pågående ärende hos oss.
Anlita en kontrollansvarig
Du behöver en kontrollansvarig för ditt projekt. En kontrollansvarig (KA) hjälper dig att ta fram ett förslag till en kontrollplan och är med vid det tekniska samrådet och arbetsplatsbesök. Hen hjälper dig också att skriva det utlåtande som är underlag för ditt slutbesked. Du bör se till att en kontrollansvarig blir inkopplad så tidigt som möjligt, helst redan på planeringsstadiet.
Du kan hitta certifierade kontrollansvariga på Boverkets webbplats.
Sammanställ allt underlag
Gå igenom alla ritningar med din husleverantör eller arkitekt innan du skickar in din bygglovsansökan. Din ansökan kommer gå snabbare om den är komplett och stämmer överens med detaljplanen. Du kan se vilka handlingar du behöver i ett tidigare steg på denna sida.
Skicka in din ansökan
Nu har du gjort allt du behöver för att kunna göra en ansökan. Du kan välja att antingen
ansöka direkt via vår e-tjänst
eller beställa en blankett, för att göra ansökan, från kundservice. Mejla till kundservice@nykoping.se eller ring 0155-24 80 80.
Ansökan med handlingar mejlar du sedan till bygglov@nykoping.se eller postar till:
Nyköpings kommun
Samhällsbyggnad
Bygglovenheten
611 83 Nyköping
Kontakta oss
Samhällsbyggnad Bygglovenheten
E-post: kundservice@nykoping.se
Telefon Kundservice
0155-24 80 80
Telefontid
Vardagar kl. 9-16
Postadress:
Nyköpings kommun
Samhällsbyggnad
Bygglovenheten
611 83 Nyköping
Boka telefontid
Du kan boka 30 minuters rådgivning, via telefon eller videolänk.
Jämna veckor – Torsdagar
Ojämna veckor – Tisdagar
Klockan 15-19