Hiss, installation eller ändring
Om du vill installera en hiss eller ändra en befintlig hiss behöver du göra en anmälan till kommunen och få ett startbesked.
Anmälan behövs alltid
Du behöver göra en anmälan om du vill
- installera en ny hiss i en byggnad (till exempel personhiss, trapphiss, råvaruhiss)
- göra en större ändring av en befintlig hiss i en byggnad
Du behöver även bygglov om
- åtgärden du vill göra innebär en stor förändring av byggnadens yttre utseende. Till exempel om hissen innebär ett nytt hissmaskinrum på taket.
Handlingar du behöver för din anmälan
- anmälan, via blankett eller e-tjänst
- tillverkarens specifikation av hissen
- plan- och sektionsritningar
- anmälan kontrollansvarig, via blankett eller e-tjänst
- konstruktionsritningar (om åtgärden påverkar byggnadens bärande konstruktion)
- fasadritning (om installationen av hissen innebär en påtaglig påverkan på byggnadens fasad)
Avgifter och taxor
Läs om avgifter och taxor för anmälan, ansökan eller handlingar.
Överklaga
Vi hjälper dig - följ checklistan
Ta fram underlag för ditt ärende
Beroende på vad ditt ärende gäller för åtgärd så behöver vi olika underlag från dig. När du har skickat in din anmälan kommer du bli kontaktad av en av våra byggnadsinspektörer som sedan hjälper dig med vilka handlingar du behöver.
Generellt sätt behöver du en konstruktionsritning eller utförlig beskrivning som visar ändringarna du vill göra och ritningar som visar var i eller på byggnaden du ska göra ändringarna.
Kontakta oss
Samhällsbyggnad Bygglovenheten
E-post: kundservice@nykoping.se
Telefon Kundservice
0155-24 80 80
Telefontid
Vardagar kl. 9-16
Postadress:
Nyköpings kommun
Samhällsbyggnad
Bygglovenheten
611 83 Nyköping
Boka telefontid
Du kan boka 30 minuters rådgivning, via telefon eller videolänk.
- Jämna veckor – Torsdagar 15:00-19:00
- Ojämna veckor – Tisdagar 15:00-19:00
Förbered dig gärna innan rådgivningen genom att vara tydlig med vad du undrar och till exempel bifoga handlingar när du gör din bokning.