Klagomål på boendemiljön och störningar
På den här sidan finns det information om vad som gäller om du upplever störningar eller problem i din bostad eller utomhus. Det kan exempelvis vara nedskräpning, föroreningar i mark och vatten eller problem med buller.
Problem med inomhusmiljön i bostaden
Om du har problem med inomhusmiljön i din bostad ska du i första hand ta kontakt med den som anses ansvarig. Det kan vara en verksamhet, din fastighetsägare, en BRF eller granne. Detta för att den som orsakar problemet eller störningen ska få möjlighet att åtgärda detta.
Om du trots kontakt med ansvarig anser att problem kvarstår kan du lämna in ett klagomål till miljöenheten.
Vad ses som en störning eller olägenhet?
Den störning eller olägenhet som du anmäler ska utgöra en olägenhet för människors hälsa eller miljön i miljöbalkens mening. Det innebär till exempel att störningen inte kan vara tillfällig.
En störning kan till exempel vara utsläpp av kemikalier eller orenat avloppsvatten, trafikbuller, industribuller, dålig inomhusmiljö såsom fukt, mögel, temperatur, buller och ventilation, eller olägenhet orsakad av djurhållning eller skadedjur.
Att tänka på innan du kontaktar Miljöenheten
Innan du skickar en anmälan till oss ska du om möjligt ha kontaktat den som är ansvarig för störningen för att försöka nå en lösning och ge den ansvariga möjlighet att åtgärda problemet. Tänk på att vi inte kan hjälpa till vid klagomål som handlar om exempelvis grannosämja, slitage och estetiska frågor i inomhusmiljön, djur som far illa eller arbetsmiljöfrågor. Då ber vi dig i stället kontakta andra myndigheter så som länsstyrelsen, polisen eller arbetsmiljöverket.
Om du vill vara anonym i ditt klagomål är det viktigt att du inte lämnar några kontaktuppgifter till oss. Detta gäller även klagomål via mejl där namn framgår i mejladressen. De handlingar som inkommer till oss är offentliga och kan begäras ut av allmänheten. Om du väljer att vara anonym kan vi inte nå dig för att göra eventuella kompletteringar eller återkoppla resultat av anmälan utan du måste själv höra av dig om du vill veta vad som händer i ärendet.
Lämna in ett klagomål till Miljöenheten
Du kan lämna in klagomål till Miljöenheten om du trots kontakt med ansvariga anser att problem kvarstår. Kom ihåg att beskriva störningen så noggrant som möjligt. Använd e-tjänsten nedan.
e-tjänst för att lämna in klagomål
Du kan också kontakta oss om du vill få blanketten hemskickad istället.
Vad händer sen?
När vi har tagit emot ditt klagomål tar vi kontakt med den som klagomålet är riktat mot och efterfrågar information till ärendet såsom vidtagna eller planerade åtgärder. Därefter gör vi en bedömning om klagomålet kan lösas utan vår vidare inblandning eller om vi behöver utreda ytterliga, exempelvis genom att utföra en inspektion. Under ärendets gång får du som lämnat in klagomålet återkoppling i ditt ärende.
Avgift
För tillsyn och handläggning tar miljöenheten ut timavgift. Se Nyköpings kommuns taxa enligt miljöbalken och strålskyddslagen på nykoping.se - Avgifter inom miljö- och hälsoskydd för mer information.
Kontakta oss
Kundservice
Epost: kundservice@nykoping.se
Telefon Kundservice:
0155-24 80 80
Telefontid:
Vardagar kl. 07.00-16.00
Postadress
Nyköpings Kommun
Samhällsbyggnad, Miljöenheten
611 83 Nyköping