Coronaviruset: Skärpta nationella råd gäller
Här hittar du information om hur man överklagar ett beslut om skolskjuts, elevresor, rese- och inackorderingsbidrag. Observera att det är två olika instruktioner beroende på vad beslutet gäller.
Överklagande av beslut kan ske på två sätt:
1. Förvaltningsbesvär
2. Laglighetsprövning
Ärenden som överklagas genom Förvaltningsbesvär är:
Ärenden som överklagas genom Laglighetsprövning är:
Om du anser att ett beslut går emot vad du har ansökt om och du vill överklaga beslutet ska du skriva till Nyköpings kommun. Via brev till:
Nyköpings kommun
Samhällsbetalda resor
611 83 NYKÖPING
Eller skicka in den via e-post till skolskjuts@nykoping.se
Överklagandet ska vara skriftligt och innehålla följande:
Nyköpings kommun ska ha fått överklagandet inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet.
Har överklagan kommit in i rätt tid och kommunen inte ändrar beslutet på det sätt som du begärt kommer handlingarna att skickas vidare till Förvaltningsrätten i Linköping.
Om du vill ha mer information om hur du överklagar beslutet kontakta Nyköpings kommun via e-post skolskjuts@nykoping.se.
Om du fått avslag på din ansökan om skolskjuts kan du överklaga genom laglighetsprövning enligt 10:e kapitlet kommunallagen på någon av följande grunder:
Beslutet kan ej överklagas i sakfrågan
Överklagandet ska vara skriftligt och innehålla:
Överklagan ska skickas till:
Förvaltningsrätten i Linköping
Box 406
581 04 Linköping
Alla ärenden för skolskjuts, resebidrag och inackordering handläggs av enheten Samhällsbetalda resor på Samhällsbyggnad. Så här når du oss:
skolskjuts@nykoping.se
0155-24 83 90
Telefontid
vardagar kl. 09-12 och 13-16
Sörmlandstrafiken
För frågor om beviljade resor:
Telefon: 0155-24 58 00 (öppet dygnet runt för avbokningar)
E-post: kundservice@sormlandstrafiken.se
Avbokningar av skolskjuts:
aterkommanderesor@sormlandstrafiken.se