Beslut om mer närundervisning sker i samråd med smittskydd

Nyköpings gymnasium fortsätter som hittills med närundervisning varvat med distansundervisning till och med vecka 15

Fram till och med vecka 15 kommer vi att ha ca 35% av eleverna på plats. Under mitten av vecka 15 tar huvudmannen tillsammans med Sörmlands smittskyddsläkare beslut om vi kan öka antalet elever som får närundervisning från och med vecka 16, beroende på hur smittläget ser ut i länet då.

Regeringen meddelade på en presskonferens den 25 april att landets gymnasieskolor kan öppna upp om man kan garantera att eleverna håller avstånd, men att huvudmannen fattar beslutet i samråd med smittsskyddsläkare och att det ser olika ut i Sverige. I Sörmland ökar fortfarande antalet personer som smittats av covid-19.