Studie- och yrkesvägledning

Vad ska jag bli? Vilka yrken har god arbetsmarknad? Vad passar jag till? Vilka möjligheter har jag? Sådana frågor kan vi hjälpa dig att hitta svaren på.

Enskild vägledning och i grupp

Vägledning innebär att du av studie- och yrkesvägledaren får hjälp med att göra ett så väl underbyggt studie- och yrkesval som möjligt. Vi hjälper dig att bli medveten om dina möjligheter och begränsningar, du får reda på vilka alternativ som finns, du får hjälp med att fatta beslut och med att genomföra det du kommit fram till. Vägledning ställer krav och du måste själv vara aktiv och skaffa dig mer information om det du är intresserad av. Vägledning kan ske både enskilt och i grupp tillsammans med andra elever.

Val inom gymnasieskolan

Du ska välja inriktning och göra andra viktiga val under tiden du går i gymnasieskolan. Det är viktiga val, särskilt med tanke på de planer du har på studier och/eller arbete i framtiden. Om du är osäker på hur du ska välja, hjälper vi gärna till.

Du som ska söka till gymnasiet

Du som ska söka till gymnasiet är alltid välkommen att kontakta en studie- och yrkesvägledare för att boka ett besök och hälsa på oss på gymnasiet. Du får då möjlighet att delta i undervisningen under en dag och får känna på hur det är att gå på ett visst program.

Naturvetenskapsprogrammet
Samhällsvetenskapligaprogrammet