Kontroll av livsmedelsverksamhet
Kommunens livsmedelsinspektörer kontrollerar regelbundet verksamheter som hanterar livsmedel. Kontrollbesöken är i regel oanmälda. Hur ofta du får kontroll bestäms av verksamhetens riskklassning.
Vi gör kontroller av din verksamhet med jämna intervall. Oftast förvarnar vi inte innan vi kommer, eftersom vi vill ser hur din livsmedelsverksamhet bedrivs en vanlig dag.
En kontroll kan ske vid olika tidpunkter; när verksamheterna har som mest att göra eller när det är lugnare. Detta för att se hur ni faktiskt arbetar eller för att kunna ha längre samtal.
Hur ofta och hur många timmar kontrollen tar beror på vilken typ av verksamhet du driver och vilka risker som finns i din verksamhet. Läs mer om riskklassning längre ned på sidan.
Målet med kontrollerna är att livsmedel som säljs ska vara säkra att äta och att ingen ska bli lurad.
Olika typer av kontroller
Vi gör olika typer av kontroller:
Planerade kontroller: Det kan vara inspektioner eller revisioner. Hur ofta besök sker beror på verksamhetens riskklassning.
Händelsestyrda kontroller: Utförs vid klagomål eller misstänkta matförgiftning eller allergireaktion. Om klagomålet är befogat, tar vi betalt enligt taxa.
Uppföljande kontroller: Om vi upptäcker avvikelser, gör vi en extra kontroll för att säkerställa att verksamheten bhar åtgärdat dem. Det tillkommer då en timavgift för uppföljande kontroll.
Ibland kan vi även ta prover vid en kontroll, till exempel vid projekt eller en misstänkt matförgiftning.
Vad kontrollerar livsmedelsinspektören?
När vi besöker en verksamhet är kontrollen riskbaserad. Det betyder att vi lägger fokus där det bedöms finnas störst risker.
Eftersom det kan finnas olika risker hos olika verksamheter kontrollerar vi inte samma saker även om verksamheterna är snarlika.
Livsmedelskontrollen arbetar ibland med olika projekt och fokuserar då på de delarna vid kontroll av verksamheter i Nyköping.
Vid en kontroll kontrollerar vi att verksamheten uppfyller livsmedelslagstiftningens krav. Ibland noterar vi avvikelser, alltså brister, när verksmaheten inte uppfyller lagstiftningens krav.
Efter kontrollen
Efter kontrollen får du en skriftlig rapport som beskriver vad vi har kontrollerat. Om verksamheten inte uppfyller krav som finns i livsmedelslagarna finns en notering om avvikelse.
Du har möjlighet att yttra dig över kontrollrapporten. Datum för sista dag att yttra sig framgår i kontrollrapporten. Oftast är det två veckor.
Om du beskriver att avvikelser är åtgärdade gör vi en uppföljande kontroll.
Får vi inget yttrande eller om avvikelserna inte bedöms vara helt åtgärdade, kommer vi att fatta beslut om föreläggande med vite. I beslutet framgår det hur lång tid du har på dig att utföra åtgärden. Beslutet går att överklaga.
Den uppföljande kontrollen är inte inräknad i verksamhetens ordinarie kontrolltid och kommer att kosta extra. Läs mer om avgifter.
Riskklassning avgör antalet kontroller
Alla livmedelsföretagare placeras i en riskklass utifrån en riskklassningsmodell. Genom modellen bedömer livsmedelsenheten hur många kontroller din verksamhet ska få per år.
Riskklassningen är uppbyggd i fyra huvudsakliga delar:
Huvudsaklig inriktning - hur livsmedlen som verksamheten hanterar sprids, och vilken typ av livsmedel det handlar om.
Aktiviteter som sker i verksamheten - vad livsmedelsföretaget gör, till exempel nedkylning, inköp av livsmedel, kylförvaring.
Produktgrupper - om verksamheten hanterar livsmedel som omfattas av specialregler.
Verksamhetens omfattning - vilken storlek eller spridning verksamheten har. Det kan du till exempel redovisa som antal årsarbetskrafter eller antal ton utgående mängd livsmedel.
Sänkt kontrollfrekvens
Utöver ovan fyra delar finns det möjlighet till sänkt kontrollfrekvens, så kallad reduktion, om du uppfyller något av följande:
- God efterlevnad av livsmedelslagstiftningen
- Uppvisande av giltigt certifikat från en tredjepartsstandard, som Livsmedelsverket granskat och tagit upp i sin förteckning
När du har ansökt om att registrera livsmedelsverksamhet får du ett beslut om vilken kontrollfrekvens verksamheten kommer att ha. Om du gör förändringar i verksamheten kan beslutet om kontrollfrekvens förändras.
Frågor och svar
Vad innebär ett föreläggande?
Ett föreläggande är ett beslut som säger att verksamheten måste åtgärda något inom en viss tid. Om du inte håller med om innehållet i beslutet kan du överklaga det. Mer information om hur du överklagar finns i beslutet.
Vad händer om du inte följer ett föreläggande?
Om du inte följer ett föreläggande kan vi fatta ett nytt beslut om föreläggande med vite. Vite innebär att du som företagare får betala en avgift. Vite är ett sätt för myndigheten att få företagaren att följa myndighetens beslut. Det innebär att varje gång föreläggandet inte följs kan vi begära att vitesbeloppet döms ut hos domstol.
Vitesbelopp kan vara ett engångsbelopp eller i form av ett löpande vite. Löpande vite innebär att ett visst vitesbelopp kan tas ut flera gånger under en bestämd tidsperiod. Vitesbelopp ska stå i proportion till hur mycket det skulle kosta att uppfylla föreläggandet. Vitet ska alltså vara ett högre belopp än vad det kostar att åtgärda bristen eller uppfylla föreläggandet.
Vad är ett delgivningskvitto?
Med varje beslut, till exempel ett föreläggande, förbud eller avgiftsbeslut bifogar vi ett delgivningskvitto. Du som är verksamhetsutövare ska skriva på delgivningskvittot och skicka tillbaka det till kommunen. Då vet vi att du har tagit emot beslutet, det vill säga blivit delgiven.
Att du lämnar delgivningskvitto är enbart ett kvitto på att du tagit emot beslutet. Det betyder inte att du håller med om eller godkänner innehållet. Tiden för att överklaga ett beslut räknas från delgivningsdagen. Mer information om möjligheten att överklaga ett beslut finns beskrivet i beslutet.
Du kan bekräfta att du läst beslutet på följande sätt:
- Fyll i ett digitalt delgivningskvitto
- Skicka e-post till livsmedel@nykoping.se där det framgår vem som tagit del av beslutet. Ange ärendenummer och beslutsnummer i e-postmeddelandet.
- Ring till kundservice, 0155-24 80 80, och få ett delgivningskvitto på papper som du skriver under och skickar till oss. Porto är betalt.
Går det ta del av den senaste kontrollrapporten för en verksamhet?
När en kontrollrapport är klar är den en allmän handling. Det betyder att vem som helst kan be om att få ta del av den.
För att ta del av en kontrollrapport, mejla till kundservice@nykoping.se eller ring kundservice på telefonnummer 0155-24 80 80.
Kontakta oss
Kundservice
E-post:
kundservice@nykoping.se
Telefon Kundservice:
0155-24 80 80
Telefontid:
Vardagar kl. 09.00-16.00
Postadress
Nyköpings Kommun
Samhällsbyggnad
Livsmedelskontroll och tillståndsenheten
611 83 Nyköping
Besöksadress; Stora Torget, Stadshuset