Märkning av livsmedel i meny - redlighet
Du som säljer oförpackade livsmedel över butiksdisk eller serverar mat på en restaurang eller ett kafé har ansvar för att inte vilseleda gästerna. Det är viktigt att dina menyer och skyltar stämmer överens med det du verkligen serverar.
Redlighet betyder att konsumenten ska få det som den betalar för och inte bli lurad. För dig som driver verksamhet innebär det att presentation och märkning av livsmedel ska följa lagar och att informationen till kunderna ska vara rätt.
Varför är det viktigt med rätt information?
Om du som livsmedelsföretagare serverar något annat än vad det står på menyn är det naturligtvis vilseledande för gästerna. För en allergiker kan en felaktig meny dessutom innebära stora hälsorisker. En allergiker som inte tål komjölksprotein men som kan äta får- och getmjölk kan bli mycket dålig om han eller hon serveras ost gjord på komjölk istället för fetaost.
En del kan betala mer för en vara som uppfyller vissa kvalitetskrav eller exempelvis är ekologisk, halalslaktad eller liknande. Om produkten sägs uppfylla vissa krav ska kunder alltid kunna lita på det.
Ekologisk märkning
Alla förpackningar som innehåller ekologiska livsmedel ska vara märkta med EU-lövet. Att råvaran är ekologisk ska anges på förpackningen, ytteremballage och/eller även följesedlar/följedokument.
KRAV-märket
KRAV-märket visar att råvaran är producerad på ekologisk grund med extra höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan.
Skyddade beteckningar
Vissa produkter, exempelvis fetaost och Serranoskinka, är skyddade beteckningar. Att beteckningarna är skyddade innebär att endast varor som uppfyller krav på ursprung och tillverkningsmetod får kallas för fetaost respektive Serranoskinka.
Inom EU finns ett märkningssystem för skyddade beteckningar som omfattar tre nivåer.
Skyddad ursprungsbeteckning
Produktion, bearbetning och beredning av produkten måste ske inom ett avgränsat område. Som exempel kan nämnas parmaskinka, parmesanost och fetaost.
Skyddad geografisk beteckning
Antingen produktion, bearbetning eller beredning sker inom det geografiska området. Råvarorna behöver inte komma från regionen. Som exempel kan nämnas svecia, gruyère, scharzwaldskinka och bruna bönor från Öland.
Glöm inte!
Det är viktigt att du kontrollerar dina leveranser så att du verkligen får de produkter som du beställt. Även leverantörer kan råka göra fel. På råvarornas förpackningar ska rätt beteckning framgå och det är denna som ska överföras till menyer och skyltar.
Tar någon råvara i köket slut kan du behöva skriva om menyerna eller vara noga med att underrätta dina gäster.
Kontakta oss
Kundservice
E-post:
kundservice@nykoping.se
Telefon Kundservice:
0155-24 80 80
Telefontid:
Vardagar kl. 09.00-16.00
Postadress
Nyköpings Kommun
Samhällsbyggnad, Livsmedelsenheten
611 83 Nyköping
Besöksadress: Stora Torget, Stadshuset