Livsmedel

Här hittar du information om hur du gör för att starta och driva en livsmedelsverksamhet. Vår enhet skickar olika beslut till livsmedelsföretagarna och då använder vi oss oftast av förenklad delgivning. 

Vad vill du veta mer om?

I de blå rutorna nedan kan du klicka för att läsa mer om olika ämnen. Fler sidor finns i menyn.

Förenklad delgivning

Vi kan använda oss av förenklad delgivning när vi fattar beslut i ditt ärende. Det innebär att du inte behöver skicka in något bevis på att du har tagit emot beslutet eller handlingen. Vi anser att du har tagit del av informationen (blivit delgiven) när vi skickar den via mejl eller brev. 

Att vi kan komma att använda oss av förenklad delgivning informerar vi dig om i kontrollrapporten under rubriken ”Förenklad delgivning”, muntligen vid kontroll eller via mejl när vi inleder ett ärende hos oss.

Vad är förenklad delgivning?

Att vara delgiven betyder att du har tagit emot en handling (beslut). Det betyder inte att du håller med om eller godkänner innehållet i beslutet.

Vid förenklad delgivning behöver du inte skicka in något bevis till oss på att du har tagit emot handlingen. Vi kan skicka handlingar till dig med förenklad delgivning så länge som ärendet pågår hos oss. Om du överklagar ärendet kan även andra myndigheter i högre instans använda förenklad delgivning.

Handling som du ska ta del av

För att vi ska vara säkra på att du som är ägare eller firmatecknare (fysisk eller juridisk person) har fått handlingen skickar vi två brev eller mejl till dig.

  1. Det första brevet eller mejlet innehåller handlingen som du ska ta del av.
  2. Nästa arbetsdag skickar vi ett kontrollmeddelande till dig om att det första brevet eller mejlet är skickat.

Vi skickar brevet eller mejlet till din senast kända adress som du har uppgett till oss. Om brevet kommer i retur till kommunen skickar vi handlingarna till din folkbokföringsadress om det inte är samma adress.

Om du bara får kontrollmeddelandet, men inte handlingen, måste du kontakta oss snarast!

Du anses delgiven två veckor efter att vi skickade det första brevet eller mejlet till dig. Därefter har du tre veckor på dig att överklaga beslutet, det vill säga totalt fem veckor från att vi skickat beslutet till dig. I kontrollmeddelandet ser du när vi skickade det första brevet eller mejlet med handlingen.

  • Dag 1 - handlingar skickas ut
  • Dag 2 - ett kontrollmeddelande skickas ut
  • Dag 15 - mottagaren anses vara delgiven

Viktigt att tänka på!

Om du flyttar eller byter mejladress ska du anmäla det till oss. Det är ditt ansvar som ägare eller firmatecknare (fysisk eller juridisk person) att se till att vi har uppdaterade uppgifter.

Kontrollera din post eller mejl regelbundet, helst varje vecka, för att vara säker på att inte missa något viktigt som till exempel en tid för att svara eller att överklaga ett beslut. Hör av dig till oss om du inte kommer att vara anträffbar eller reser bort under en tid.

Det finns andra sätt att delge beslut

Vi kommer inte alltid att använda oss av förenklad delgivning. I vissa fall kan vi behöva skicka handlingar för delgivning på annat sätt. Detta kan bland annat innebära att du måste skicka tillbaka ett delgivningskvitto eller att vi behöver delge med rekommenderat brev och mottagningsbevis.

Du kan läsa mer om förenklad delgivning i 22-26 §§ Delgivningslagen (2010:1932).

Kontakta oss

Kundservice

E-post: 
kundservice@nykoping.se

Telefon Kundservice:
0155-24 80 80

Telefontid: 
Vardagar kl. 09.00-16.00

 

Postadress

Nyköpings Kommun
Samhällsbyggnad
Livsmedelskontroll och tillståndsenheten
611 83 Nyköping

Besöksadress; Stora Torget, Stadshuset

 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk här:
Öppna sidomeny

Nyheter