Projekt och satsningar för besöksnäringen

Enheten Nyköping Turism driver och deltar i en rad olika projekt för destinations- och besöksnäringsutveckling för Nyköping. Här hittar du några pågående projekt och satsningar.


Platsutveckling Horsvik 2.0

Nyköpings kommun förvärvade Horsviks skärgårdshemman med kringliggande område 2018 med syfte att säkerställa allmänhetens tillgänglighet till kusten och skärgården. Syftet är också att skapa möjligheter för nya målgrupper att kunna ta del av miljöerna.

Fokus har inledningsvis varit att ta hand om platsens unika natur- och kulturmiljö och under 2020 bildades naturreservat på hela fastigheten. Under 2023 restaurerades bostadshusen Storstugan och Lillstugan och delar av ekonomibyggnaderna, för att möjliggöra nyttjande och uthyrning.

För det fortsatta arbetet med att göra Horsvik mer tillgängligt och attraktivt, beviljades projektmedel av Leader Sörmlandskusten för att under perioden 2024 - 2025 driva projektet ”Platsutveckling Horsvik 2.0”. I projektet ingår bland annat utveckling av tillgänglighetsanpassade leder, utveckling av service och vägledning för besökare och tillsammans med föreningar, företag och eldsjälar, ta fram ett sommarprogram och en utvecklingsplan för Horsvik som en del av porten ut mot skärgården.

På sikt är målsättningen att Horsvik ska vara ett levande besöksmål för såväl invånare i regionen som besökare och turister. Horsvik ska vara en del av porten ut mot den sörmländska skärgården och bidra med stärkt attraktionskraft och utökad service till nytta för hela Sörmlandskusten.

Projektet avslutas i april 2025.

 

 Se EU-kommissionens webbplats för jordbruk och landsbygdsutveckling.


Satsning på ambassadörskap

Stolt ambassadör är ett långsiktigt arbete med satsning på ambassadörer för Nyköping, där värdskap och service är i fokus,för att stärka den lokala besöksnäringen.

Satsningen på ambassadörskap är en del i Nyköpings kommuns arbete med att öka Nyköpings attraktionskraft. Vid sidan av stadsplanering och arbetet med att skapa en attraktiv stadskärna, arbetar vi med mjuka värdena inom service och bemötande, där ambassadörskapet ingår. 

Utgångspunkten är att en plats ofta uppfattas som attraktiv när helhetsupplevelsen är positiv. Våra besökare övernattar, äter, shoppar och upplever i Nyköping. I varje möte som besökaren har med invånare och verksamheter, kan vi förmedla positiva känslor genom vårt bemötande. Detsamma gäller kunskapen och engagemanget om Nyköping. Läs mer om satsningen på Nyköpingsguiden

Satsningen är långsiktig och pågår med bland annat workshops, material till besöksnäringen och kampanjer med budskapet att vara en ambassadör för Nyköping. Målet är att ett gott ambassadörskap och toppbemötande, ger ökad lönsamhet för besöksnäring och wow-känslor hos besökare, som då återkommer och talar gott om Nyköping.

På nykopingsguiden.se hittar du tips från stolta ambassadörer och Nyköpingsbor, som delar med sig av just sina upplevelser och favoritplatser i Nyköping. Se tips från Nyköpingsbor på Nyköpingsguiden

Se kampanjfilmen för Stolt ambassadör


Vi är alla ambassadörer

Vill du vara ansiktet utåt och visa din kärlek till Nyköping? Kontakta oss gärna med ett mejl till turism@nykoping.se. På Nyköpingsguiden kan du läsa mer om hur du kan engagera dig och vad uppdraget som ambassadör innebär - bli ambassadör

 


Inga Lindström Land

Syftet med projektet är att utifrån den tematiserade regionen ”Inga Lindström Land” verka för att fler tyskspråkiga besökare upptäcker och besöker regionen.

Projekt Inga Lindström Land omfattar kommunerna Linköping, Norrköping, Södertälje, Vadstena, Finspång, Trosa, Nyköping och Oxelösund. De gemensamma aktiviteterna omfattar bland annat webb, kampanjer, visningsresor, nyhetsbrev, kompetensutveckling för näring, deltagande vid mässor och workshops samt sociala medier. För mer information, besök gärna www.ingalindstrom.com

Bakgrund

Ett samarbete längs E4:an och mellan kustkommunerna har pågått sedan 2016. Det har resulterat i ett samarbetsavtal med syfte att attrahera fler tyskspråkiga besökare utifrån temat ”Inga Lindström Land”, baserat på den tyska tv-filmserie som utspelas i regionen. Produktionsbolaget Bavaria har spelat in över 100 filmer i Sörmland och Östergötland. Under produktionstiden april-oktober har de sitt säte i Nyköping och utöver filmerna genererar deras boende, mat, lokala statister och övrigt en stor intäkt för Nyköpings kommun och grannkommuner.

Fakta

  • Romantisk serie med vackra vyer med herrgårdar, sjöar och kust
  • Sändningskanal ZDF- en av Tysklands officiella Tv-kanaler
  • Över 8 miljoner tittare i Tyskland per avsnitt
  • Sänds i cirka 13 länder
  • Ger stort reklamvärde – cirka 1 miljard kronor
  • Engagerar Nyköpings näringsliv

 

Partnerskap med Visit Sweden 

Sedan 2020 har Inga Lindström Land ingått partnerskap med Visit Sweden (projektet RESA samt ACT) för bearbetning av de tyskspråkiga marknaderna i Tyskland, Österrike och Schweiz. Partnerskapet är uppdelat i två regioner, Inga Lindström Land Sörmland och Inga Lindström Land Östergötland. Regionerna arbetar dock tillsammans som en region, Inga Lindström Land, i planering och genomförande av aktiviteter tillsammans med Visit Sweden och i marknadsföringen på utlandsmarknaden.

Öka din kunskap om tyskspråkiga besökare

Nyköping har många besökare från Tyskland, Österrike och Schweiz.
Ett sätt att kunna ge dessa besökare det bästa värdskapet och mottagandet är att lära känna målgruppen. Gå till Visit Swedens digitala kunskapsbank för att få samlad information om målgruppen från Tyskland.

Har du frågor om Nyköpings utlandsbearbetning, kontakta turism@nykoping.se.

Öppna sidomeny