PRAO - elev/vårdnadshavare

På högstadiet genomförs praktik i årskurs 8 och 9. En vecka på vårterminen i 8an och en vecka på höstterminen i 9an.

Under 8an och 9an kommer du ha prao under två veckor. En i 8an och en i 9an. Detta för att du ska få se olika arbetsplatser och få erfarenhet av yrkeslivet. Det kommer att vara både spännande och roligt och du kommer att lära dig mycket på att vara ute på PRAO. Du kommer att ha med dig ett häfte till din Praoplats som du kommer jobba vidare med i skolan.

Här hittar du PRAO-häftet

Hur får jag en praoplats?

Du kommer matchas med arbetsställen utifrån dina intresseval i vår praktikportal. Arbetsplatser kommer att anmäla antal platser och vilka veckor de kan ta emot.

Var ska jag äta under min PRAO?

Vissa platser bjuder på lunch. Andra ligger i närheten av skolan så man kan äta i matsalen. Vissa behöver man ha med sig matlåda till. Detta får man veta i praktikportalen.

Hur långa är mina arbetsdagar?

Arbetsplatserna bestämmer själva tiden som de har möjlighet att ta emot dig. Arbetsdagen ska omfatta minst 6tim/dag och max 8tim/dag.

Hur tidigt får jag börja på morgonen och hur sent får jag arbeta på kvällen?

Du får inte börja innan kl 6 och sluta efter kl 20.

Vem kollar min närvaro?

Arbetsplatserna för närvaro, saknas någon ringer de till mentor på skolan.

Om jag blir sjuk vad gör jag då?

Det är viktigt att du anmäler dig sjuk både till arbetsplatsen och att vårdnadshavare anmäler till skolan i Schoolsoft.

Är jag försäkrad?

Skolans försäkring gäller på arbetsplatsen, PRAO-dag räknas som skoldag.

Öppna sidomeny