Konst på skolan

Nyköpings högstadium är smyckat med konst av olika slag.

Konst på Alpha:

6153.jpg Mourning Girl, färgfotografi av Helena Blomqvist. Eleverna röstade på att detta konstverk skulle köpas in till skolan
6154.jpg Le petit soldat, färgfotografi av Helena Blomqvist. Eleverna röstade på att detta konstverk skulle köpas in till skolan.
6155.jpg Mitt i prick, träsnitt på tyg av Fredrik Lindqvist. Eleverna fick önska vilka motiv som skulle ingå i verket. Lägg märke till Zlatan Ibrahimovic!
6156.jpg Självporträtt i inre uppror av Jacob Dahlgren. Konstverket består av målade plattor och handlar om den frustration man kan känna när ”selfies” och andra bilder inte laddas upp tillräckligt
snabbt i mobilen.
6157 d.jpg Tillsammans, en så kallad ”sällskapsbänk” i furu med uppvärmda bronsdjur av Charlotte Öberg Bakos.
6215.jpg

Övermålning, väggmålning av Carolina Falkholt.

Titeln kommer från att konstnären först skrev fula ord på väggen. Ovanpå de orden målades det här konstverket som  föreställer en naken kvinna som ligger ned med särade ben.

Konstverket har skapat stor uppståndelse på grund av motivet och placeringen i en högstadieskola.

Konst på Omega:

5402 a.jpg
Detaljer av en utsmyckning i stenmosaik som finns på fem pelare utanför matsalen. Gjord av Peter Dewoon, när skolan renoverades 2001-2002
6062.jpg

Oljemålning på pannå av Lars Karlsson med titeln Aftonljus vid Fyrberget (Nävekvarn). Målningen köptes in till personalen i köket, när Omegas kök och matsal byggdes om 2011.

6064.jpg

Ett tredelat konstverk - en så kallad triptyk - av glasmosaik. Konstnären Maria Ängquist Klyvare har använt ett fotografi som förlaga.

Så här skriver hon om verket, som har fått namnet Vänner:
”Att leva nära andra människor kan vara spännande, jobbigt, långtråkigt, roligt, påfrestande och alldeles, alldeles underbart.”

Konstverket köptes in som konstnärlig utsmyckning när Omegas kök och matsal renoverades 2011.