UF-företag från Nyköpings Gymnasium vann pitchtävling

Joel Beck, Theodor Lindstén, Erick Thunberg och Vilmer Ekegren driver UF-företaget Doys som tillverkar hundleksaker. De vann en regional pitchtävling och är nu vidare till den storregionala tävlingen där de ska möta UF-företag från regionerna Stockholm, Östergötland, Gotland och Uppsala.

– Det känns hur bra som helst, vi är jättenöjda. Nu får vi tävla vidare med vår produkt och vår idé, säger Vilmer Ekegren, som går ekonomiprogrammet på Nyköpings Gymnasium.

Ungefär 55 UF-företag i Sörmland var med i tävlingen, som gick ut på att inför en jury presentera sin affärsidé i en så kallad pitch. Nyköpingsföretaget valde att basera pitchen på ett case, så att juryn kunde följa en röd tråd genom pitchen.

– Vi byggde upp ett problem som vi löste genom pitchen. I vårt fall handlar det om att visa hur vi kan återvinna kasserade padelbollar och ge dem nytt liv som hundleksaker. Vi ville minska slöseriet inom padelsporten och eftersom hundens favoritleksak genom alla tider är tennisbollen så såg vi att det fanns en marknad som vi kan bygga en idé på, säger Vilmer Ekegren.

Tipset om hur man gör en bra pitch kommer från en tidigare UF-elev som Doys-gänget fått kontakt med genom skol-if.

– Sen hade vi ett manus och en presentation som vi kunde utan och innan. Förberedelser är viktigt för att framställningen ska bli professionell. Jag tror att juryn letar efter UF-företagare som är kunniga och drivna, säger Vilmer Ekegren.

Nästa steg är att representera Sörmland i Stockholm den 6 december.

Läs mer om ung företagsamhet på Nyköpings Gymnasium här