Sök bidrag till din förening

Vet du om att det finns olika bidrag att söka från kommunen? Här hittar du information om vilka bidrag som finns, villkor och hur du ansöker om bidrag. Särskild prioritet ges till fritidsverksamhet riktad till barn- och ungdomar till och med det år de fyller 20.

Vilka föreningar kan få bidrag?

Föreningen ska

  • vara en ideell förening med stadgar som säger att föreningen arbetar öppet och demokratiskt.
  • ha ett organisationsnummer.
  • vara partipolitiskt obunden och vara öppen för medlemskap för kommunens invånare.
  • ha regelbunden verksamhet och huvuddelen av verksamheten ska bedrivas i kommunen.
  • ha varit verksam i minst sex månader (gäller ej startbidraget som gäller de första sex månaderna)
  • följa de krav på kvalitetssäkring som Kultur- och fritidsnämnden bestämt.
  • följa Riksidrottsförbundets program "Vaccination mot doping" (gäller idrottsföreningar).

Villkoren för bidrag bestäms av Kultur- och fritidsnämnden och regleras i riktlinjer.

Riktlinjer för föreningsbidrag och Riktlinjer för tillfälliga föreningsbidrag.

Vilka bidrag finns och hur ansöker jag om bidrag?

Räkna med en handläggningstid på minst en månad. Längre tid för Verksamhetsbidragen eftersom de baseras på nämndens budgetarbete.

Startbidrag

När ni startar en ny förening kan kommunen hjälpa er med de första kostnaderna.

Startbidraget är 1 500 kr och ni måste ansöka om bidraget inom de första sex månaderna efter att föreningen är bildad.

Föreningen måste ha minst 20 betalande medlemmar och uppfylla villkoren ovan.

Ansök om startbidrag

Verksamhetsbidrag

Verksamhetsbidraget innehåller två delar. Dels är det ett bidrag för verksamheten, dels ett lokalbidrag som kan täcka högst 50 % av föreningens lokalkostnader, ett anläggningsbidrag. Det är viktigt att de skriftliga underlagen är riktiga och speglar föreningens verksamhet, eftersom besluten grundas på dom. Om vi vill få något i ansökan förtydligat eller diskuterat träffar kommunen föreningen kring ansökan men vi har inget förhandlingsmöte om summor. 

Bidraget gäller som regel i två år och ni ansöker om bidraget senast 15 september året innan. Kultur- och fritidsnämnden fattar beslut om budgeten i december och vår målsättning är att föreningar ska få beslut om verksamhetsbidrag kring nyår. För redovisning av verksamhetsbidragen vill vi att ni varje år uppdaterar era uppgifter och skickar in årsredovisningar. Läs mer om redovisning av verksamhetsbidraget längst ner på denna sida.

Ansök om verksamhetsbidrag

Bidrag till integrationsarbete

Ett bidrag för föreningars integrationsarbete. Maxbeloppet per ansökan är 40.000 kronor. Aktiviteten ska ha ett tydligt integrationssyfte och vi prioriterar aktiviteter där flera föreningar samarbetar. Det är också viktigt att bidraget till olika aktiviteterna sprids ut över tid. 

Ni kan ansöka om bidraget under hela året. Ansökan ska innehålla en ekonomisk kalkyl och en beskrivning av vad bidraget ska gå till. 

Vi betalar ut bidraget när ni redovisat resultatet. Ni ansöker via e-post.

Ansök om integrationsbidrag via e-post 

Arrangemangsbidrag

Ni kan ansöka om arrangemangsbidrag under hela året. Ni kan få arrangemangsbidrag för tillfälliga behov vid offentliga arrangemang.

Ansökan ska vara inne senast en månad i förväg om det inte gäller bidrag över 20 000 kr, då gäller senast tre månader före arrangemanget.

Ansökan ska innehålla en beskrivning av arrangemanget och en ekonomisk kalkyl.

Arrangemangsbidraget är ett förlustbidrag och är en garanti att kommunen täcker hela eller delar av den eventuella förlust som kan uppkomma i samband med t ex en konsert.

Vi betalar ut bidraget när ni redovisat resultatet. Ni ansöker via e-post eller via föreningsregistret. 

Ansök om arrangemangsbidrag via e-post 

Bidrag för tillfälliga behov

Detta är ett bidrag för tillfälliga behov vid oväntade situationer. Ni kan få bidraget för oplanerade utgifter och som föreningen inte klarar att betala själva.

Ni kan ansöka om bidraget under hela året. Ansökan ska innehålla en ekonomisk kalkyl och en beskrivning av vad bidraget ska gå till.

Vi betalar ut bidraget när ni redovisat resultatet. Ni ansöker via e-post eller via föreningsregistret. 

Ansök om bidrag för tillfälliga behov via e-post

Bidrag till sommarlovsaktiviteter 2019 - Sommarlovsbidrag

Ansökningstiden för 2019 har gått ut och vi har skickat ut samtliga beslut. Har ni fått bidrag ska ni redovisa aktiviteterna när de är klara. Ni redovisar bidraget efter avslutat arrangemang eller senast 30 september.

Vi har fått in nästan 60 ansökningar om bidrag  från fler än 40 föreningar, för att arrangera aktiviteter för barn- och unga i kommunen. Glädjande nog kan vi ge bidrag både  från Kultur- och Fritidsnämnden (KFN) och från Socialstyrelsen (Statliga pengar). Titta i beslutsbeskedet om ni fått bidrag från KFN eller Socialstyrelsen eftersom det är två olika formulär i år.

Redovisa bidrag från Kultur- och Fritidsnämnden

Redovisa bidrag från Socialstyrelsen (staten)

Ni marknadsför er sommarlovsaktivitet själva på nykopingsguiden.se/sommarlov. Lägg upp er aktivitet på nykopingsguiden.se, via en enkel inloggning. Varje arrangör lägger upp, ändrar och bestämmer över informationen om sin aktivitet. Alla aktiviteterna kommer då att finnas på nykopingsguiden.se/sommarlov. Den adressen marknadsför vi genom sociala medier och affischer.

Ladda ner sommarlovsaffisch

Det kommer inte finnas något bidrag för övriga lov under 2019. 

Tänk på att...

...de skriftliga underlagen är grunden för alla beslut. Det gör att det är viktigt att det är rätt statistik på medlemmar, att ni redovisar all verksamhet i verksamhetsberättelsen och att planer på framtida verksamhet finns i verksamhetsplanen.

Subventionerad lokalhyra

Nyköpings Arenors egna lokaler är starkt subventionerade av Kultur- och fritidsnämnden. Du får hyra lokaler till mycket bra pris om din förening är en barn- och ungdomsverksamhet och är bidragsberättigade enligt villkoren ovan. På till lokalbokningens hemsida finns information om taxor och prioriteringsregler vid bokning. 

Hur redovisar jag bidragen?

Med varje beslut får ni också information om hur ni redovisar just det bidraget. Vi vill alltid ha en ekonomisk redovisning. För verksamhetsbidragen vill vi att ni varje år uppdaterar era uppgifter i FRI eller fyller i blanketten Föreningsuppgifter.  För att logga in i FRI behöver du ha en inloggning och ett lösenord till din förening. Saknar du lösenord? Kontakta forening@nykoping.se

Uppdatera föreningsuppgifterna

Följande handlingar ska skickas in efter årsmötet:

  • Årsmötesprotokoll
  • Verksamhetsberättelse
  • Balans- och resultaträkning
  • Budget

Kontakta oss

Nyköpings Arenor Fritid

Rosvalla
Nyköpings kommun
611 83 Nyköping

forening@nykoping.se

Föreningskonsulent

Annika Malmström
0155-45 74 36
annika.malmstrom@nykoping.se 

Administratör

Timnit Habtemariam
0155-24 89 02
timnit.habtemariam@nykoping.se

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk i denna ruta: