
Deltidsbrandman
Som brandman i beredskap är du med och bidrar till trygghet och säkerhet i samhället, där du bor eller arbetar.
Som deltidsbrandman, eller räddningspersonal i beredskap som det också heter, har du en annan huvudarbetsgivare men kan rycka ut när larmet går. Du blir en viktig resurs i samhället och en tillgång i säkerhetsarbetet på ditt jobb.
Som deltidsbrandman har du schemalagd beredskap som varierar beroende på vilken station du arbetar på. Du ska kunna åka på larm från brandstationen inom 5-10 minuter.
Till stor del arbetar du med samma uppdrag som en heltidsbrandman när det gäller utryckning. Du kan även ha rollen som styrkeledare.
Vi utbildar dig
- Du får den utbildning och övning du behöver av oss. Först en grundutbildning och inom en tvåårsperiod får du gå en utbildning på sammanlagt 6 veckor på någon av Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps skolor (MSB). Läs mer om utbildningen på MSB:s webbplats.
- Du genomför regelbundet interna utbildningar och övningar. De flesta övningarna är förlagda till kvällstid eller någon helg.
- Vi står för stora delar av körkortsutbildningen för C-behörighet (tungt fordon) om du inte redan har det.
- Du får lön av oss under samtliga utbildningar och övningar.
- Det finns möjlighet att börja arbeta även innan utbildningen.
Hur ofta går larmet?
I genomsnitt får vår beredskapspersonal tre larm per vecka. Antalet är något lägre i Gnesta och Nävekvarn jämfört med Trosa och Oxelösund. Varje insats varar i snitt cirka 30-45 minuter, därefter ingår återställningsarbete på stationen.
Cirka 65 procent av larmen sker någon gång mellan kl. 8.00 och 20.00. Denna statistik har varit relativt konstant de senaste åren.
Anställningsform och ersättning
Du anställs och får ersättning enligt avtalet RiB 24.
Läs mer om hur det är att arbeta som brandman i beredskap på MSB:s webbplats.
Vad krävs för att söka?
För att vara aktuell måste du bland annat:
- vara minst 18 år och ha B-körkort.
- bo och arbeta nära brandstationen på din ort. Vanligtvis ska styrkan åka från stationen senast 5 minuter efter att larmet har gått.
- ha tillåtelse från din ordinarie arbetsgivare att lämna arbetsplatsen vid larm och utbildningar.
- genomföra tester och intervju.
Hur går uttagningen till?
1. Efter att du skickat in din ansökan (CV och personligt brev) blir du kontaktad av oss för att göra ett rullbandstest på stationen i Nyköping.
Du tar på dig utrustning, larmställ och luftpaket som totalt väger ca 24 kg.
Du går plant på rullbandet under två minuters uppvärmning. Därefter går du i sex minuter med en gradvis ökande lutning.
Är du under 30 år ska du klara hastigheten 5,6 km/h. Kraven minskar med åldern. För en person som är över 40 år är hastighetskravet 5,2 km/h.
Om du redan har ett giltigt rullbandstest ska du skicka in det till oss på raddningstjansten@nykoping.se.
2. När du klarat rullbandstestet blir du kallad till en testdag.
Då genomför du följande moment:
- Intervju
- Ett höjd- och fobitest
- En arbetsrelaterad bana
- Bilkörning
Vi kommer även att vilja ha ett intyg på simtest- Guldbojen
Om du blir uttagen tecknar vi ett anställningsavtal med dig.
3. Efter godkända tester får du utbildning av oss
Du som har klarat alla tester får genomgå en läkarundersökning. När den är godkänd får du betald utbildning av oss under tre veckor.
Efter något år söker vi en plats till dig för fördjupad utbildning på någon av Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps skolor. Du får lön av oss under samtliga utbildningar.
Prata igenom beslutet med dina nära
När vi har intervjuer i samband med testdagen trycker vi på att du ska ha pratat igenom frågan med din familj eller de som står dig nära. En av de absolut viktigaste delarna för att en deltidsanställning ska fungera är att den eller de som du lever med, om du inte är ensamstående, ställer upp på det.
Du kommer till exempel inte att kunna ta en långväga tur till badstranden på sommaren under beredskap eller vara ensam hemma med små barn eftersom du närsomhelst kan behöva rycka ut.
Men du får å andra sidan nya vänner, en ny och meningsfull yrkesroll och kan hjälpa till att lösa situationer på din hemort när någon är i akut behov av hjälp. Din ordinarie arbetsgivare kan dessutom ha stor nytta av dina nya kunskaper inom brand, livräddning och sjukvård som du får av oss.
Till dig som arbetsgivare
Beredskapsanställda brandmän är en viktig del av svensk räddningstjänst och din arbetsplats kan bidra! De gör stor nytta för hemorten och du som arbetsgivare får en viktig kompetens på köpet.
Med en medarbetare som är brandman i beredskap får du en professionell livräddare i verksamheten. Men även en viktig resurs för att förebygga olyckor som kan få konsekvenser för företaget och dess medarbetare.
Du visar dessutom ansvar och engagemang för ett säkrare närsamhälle.
Vad innebär det för dig som arbetsgivare?
Att vara brandman i beredskap innebär att man träder in i sin roll som brandman när larmet går. Det innebär att du får vara utan henne eller honom vid larm och vid vissa utbildningar, men du får också mycket tillbaka.
Vi står för alla kostnader när det gäller arbetstiden för utbildning och konkret räddningsarbete. På en mindre ort försvinner en arbetstagare i genomsnitt en timme per beredskapsvecka under dagtid (mån-fre) på larm. Övning sker på kvällar och helger, utöver det vigs två lördagar per år till utbildning och övning.
Det här är några av de områden som en brandman i beredskap har kunskaper inom – och som kan ge ett mervärde till dig som arbetsgivare:
- Systematiskt brandskyddsarbete: företagens ansvar.
- Utbildare: Beredskapsbrandmannen kan utbilda personalen i brand och sjukvård (exempelvis hjärt- och lungräddning).
- Sjukvårdsutbildning
- Psykosocialt omhändertagande: krishantering, människors reaktioner vid olyckor, kamratstöd.
- Brand: grundläggande brandteori, brandförlopp, inomhusbrand, riskbedömning.
- Brandskyddsinformation: den enskildes ansvar, brandskydd i hemmet, metoder och materiel för att förebygga brand.
- Farliga ämnen: risker och egenskaper, indikering, begränsningsåtgärder, skyddsutrustning, sanering av skadad person.
- Arbetarskydd: risker i arbetet, hälsorisker, säkring av olycksplats
När behöver din medarbetare vara frånvarande?
Följande utbildningar kräver längre frånvaro från huvudarbetsgivaren. Vi står för alla kostnader när det gäller arbetstiden för utbildning.
Grundläggande brandmannautbildning
Denna utbildning genomförs dagtid av oss under tre veckor och ger grundläggande kunskaper för att kunna arbeta som brandman i beredskap. Vår grundläggande utbildning är ett krav för att kunna antas till Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) grundutbildning, se nedan.
MSB:s grundutbildning, GRiB
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ansvarar för denna del av utbildningen. Kursupplägget består av sex veckor, fördelad på två delar.
Vid larm
Till vardags kommer medarbetaren behöva lämna jobbet vid larm under de veckor som medarbetaren har beredskap, oftast var tredje vecka (exempelvis måndag till måndag).
Utbildning och övning
Det kan förekomma ytterligare utbildning som kräver kortare frånvaro vid enstaka tillfällen. Övningar sker oftast på kvällstid och helger.
Kontakta oss så berättar vi mer!
Vill du och din arbetsplats veta mer om yrket? Hör av dig till oss. Vi berättar gärna mer och lämnar referenser till andra företagare som har beredskapsanställda brandmän bland sin personal.