Matilda är i finalen i SM för unga plåtslagare

8 mars 2022

Inom de olika yrkesprogrammen ordnas årligen olika Yrkes-SM tävlingar. Matilda från Bygg- och anläggningsprogrammet är nu i final inom byggnadsplåtslagning. Hon är en av sex finalister.

I januari tävlade 110 elever inom inriktningen plåtslageri om en finalplats i SM för unga plåtslagare 2022. De 16 olika gymnasieskolorna som deltar i tävlingen skickade in sina tävlingsbidrag till den centrala juryn för bedömning och nu är det klart vilka elever som gått vidare till finalen.

För första gången någonsin finns två tjejer med i finalen, varav Matilda Denninger från Bygg- och anläggningsprogrammet hos oss är en av dem!

Matilda kommer att tävla och visa upp sig inför publik i Växjö den 10 - 12 maj, där SM-finalen går av stapeln. Vi önskar henne stort lycka till!

imagegbmzf.png

Foto: PVF Yrke & utbildning.

Läs gärna mer i pressmeddelandet från PVF Yrke & utbildning

Om Yrkes-SM
Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar genom att de skickligaste ungdomarna från 60-talet olika yrkesutbildningar, tävlar och visar upp sina yrken. Yrkes-SM brukar ha uppåt 20 000 besökare.