Synpunkter eller klagomål på verksamheten
Har du synpunkter eller klagomål på kommunens förskole- eller skolverksamhet? Då vill vi veta det, så att vi kan utveckla och förbättra vår verksamhet
Så här gör du om du vill lämna in klagomål eller synpunkter
- Kontakta personalen
Har du en synpunkt eller ett klagomål på något i skolan kan du i första hand vända dig direkt till personalen. Kontakta till exempel mentor eller undervisande lärare.
Om du upplever att du inte får gehör för dina synpunkter kan du gå vidare och kontakta skolledningen.
- Kontakta skolledningen
Om du inte tycker att du får gehör från personalen i berörd verksamhet kan du gå vidare till resultatenhetschef för respektive program. Kontaktuppgifter hittar du via denna länk. På samma sida finns även kontaktuppgifter till rektor/biträdande rektor som du kan kontakta om du inte anser dig få svar av resultatenhetschefen.
Om du inte är nöjd med det svar du får från skolledningen kan du kontakta huvudmannen för verksamheten, division utbildning.
- Kontakta huvudmannen
Om du inte är nöjd efter att ha pratat med skolledningen kan du vända dig till huvudmannen, som har det övergripande ansvaret för kommunens utbildning. Nyköpings kommun har en e-tjänst där du på ett enkelt sätt kan lämna ditt klagomål eller din synpunkt. Du kan också kontakta huvudmannen vid brev, e-post eller telefonsamtal.
Detta händer med ditt klagomål
Ditt klagomål skickas till skol- och fritidsförvaltningen där det registreras och behandlas. Senast tre veckor efter att vi har tagit emot ditt ärende ska du ha fått ditt svar.
Vi kommer att använda ditt ärende som en del i vårt förbättringsarbete. Du kan vara anonym, men för att få personligt svar måste du fylla i dina kontaktuppgifter.
- Anmälan till Skolinspektionen
Om du efter att ha kontaktat huvudmannen för berörd verksamhet fortfarande upplever att du inte får gehör för dina synpunkter, eller är missnöjd med de åtgärder som vidtagits med anledning av ditt klagomål, kan du göra en anmälan till Skolinspektionen.