Stadsvy med hus och illustration på två träd i gult

Strategier och riktlinjer för parkering

I Nyköpings kommun finns en parkeringsstrategi  och en mobilitets- och parkeringsnorm som vägleder i hur parkeringsbehovet ska bedömas. 

Långsiktig inriktning för parkering i Nyköping

Parkeringsstrategin beskriver den långsiktiga inriktningen och fungerar som vägledning för hur parkeringsbehovet ska bedömas, i Nyköpings kommun. 

I takt med att Nyköpings kommun växer ställs det högre krav på hur kommunens mark används. För att nå en hållbar stadsutveckling är det viktigt att ha tydliga strategier och ställningstaganden. 

Kommunen ser arbetet med parkering som en viktig strategisk fråga för hur vi väljer att transportera oss och hur staden och kommunen utvecklas på ett hållbart sätt.

Allt fler personer och verksamheter ska få plats i framtidens Nyköping, framför allt i de centrala delarna av centralorten. Det kräver långsiktig planering, effektiv markutnyttjande och en helhetssyn på stadsutveckling, transporter och parkering. Just bilparkering tar upp mycket yta, i Sverige finns det uppskattningsvis 50 kvadratmeter bilparkeringsyta per person och 42 kvadratmeter boyta per person. 
 
Medan Nyköping växer kommer olika behov också växa fram, trottoarer, bredare gång- och cykelbanor, uteservering, vistelseytor, grönska, angöring, parkering och så vidare. Nyköpings centrala stadskärna har relativt smala gator och varje gata är olik den andra. Prioriteringen är därför nödvändigt för att gatan ska vara ska vara tillgänglig, förflytta människor, trafiksäker, ha bra framkomlighet och upplevas trygg att vistas i. Alla gaturum kan inte innehålla alla funktioner. Alla funktioner kan inte heller vara prioriterade på varje enskild gata.
 
 

Mobilitets- och parkeringsnorm - en vägledning vid detaljplanläggning och vid bygglov

Nyköpings kommuns mobilitets- och parkeringsnorm gäller som vägledning vid detaljplaneläggning och som krav när bygglov ges. 

Normen är en riktlinje som anger hur parkering och mobilitetsåtgärder ska ordnas vid ny- eller ombyggnation.

En mobilitets- och parkeringsnorm anger standardtal (parkeringstal) för hur många parkeringsplatser som ska anläggas i förhållande till antal lägenheter, antal anställda eller tillkommande exploateringsyta.

Samtidigt kan de krav som ställs på parkeringstillgång vid exploatering vara ett viktigt styrmedel för att påverka trafik och resvanor för boende som ska flytta in i ett område. Kraven kan också påverka både byggkostnader och effektiviteten i markanvändningen för exploateringen. 

Läs mer i kommunens mobilitets- och parkeringsnorm

 

Mål och syfte

Strategin och normen ska tillsammans bidra till:

  • hållbart resande
  • effektiv markanvändning
  • attraktiv stadsutveckling
  • sammanvägd tillgänglighet

 

Kontakta oss

Samhällsbyggnad: Stadsbyggnadsenheten

Labeat Bickaj, projektledare

0155-24 80 00

 
 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk här:
Öppna sidomeny