Färdtjänst
Färdtjänst kan du ansöka om, om du är skriven i Nyköpings kommun och på grund av funktionsnedsättning har svårt att resa med kollektivtrafik.
Färdtjänstresor under julhelgen
Från och med 12 december kan du boka färdtjänstresa för att åka under julhelgen. Du ringer till Sörmlandstrafikens beställningscentral på telefonnummer 020-444 000.
Färdtjänst - resor inom länet
Om du har svårt att åka kollektivt på grund av någon funktionsnedsättning kan du ansöka om färdtjänst. Färdtjänst kan sökas av personer som är skrivna i Nyköpings kommun och som har fysisk och eller psykisk funktionsnedsättning som är varaktig i minst tre månader.
Du kan resa inom Nyköpings kommun, inom Södermanlands län, till Norrköpings central och till Södertälje Syd. Färdtjänst innebär att du färdas med till exempel personbil eller anpassat fordon med plats för rullstol.
Färdtjänst är ett komplement till kollektivtrafiken och inte taxi. Det innebär ofta samåkning. Det betyder att du inte alltid kan välja plats i bil och att resan kan ta lite längre tid eftersom bilen ibland ska hämta eller lämna andra resenärer.
Vill du resa utanför länet så ska du ansöka om riksfärdtjänst. Läs mer om riksfärdtjänst.
Om färdtjänst
Kriterier för att resa med färdtjänst
Följande kriterier gäller:
- Den sökande är folkbokförd i Nyköpings kommun.
- Endast personer med ett stadigvarande fysisk och/eller psykisk funktionsnedsättning kan beviljas färdtjänst.
- Funktionshindret ska ha en beräknad varaktighet av minst 3 månader.
- Funktionshindret ska regelmässigt förorsaka stora svårigheter att använda ordinarie kollektivtrafik.
- Vid bedömning ska hänsyn tas till den enskildes förmåga.
Så ansöker du om färdtjänst
Ansök om färdtjänst via e-tjänst
Du behöver Bank-id för att kunna ansöka via e-tjänst. Har du inte möjlighet att själv använda e-tjänsten kan du be någon annan att ansöka åt dig som ombud. Den personen loggar då in med sitt eget Bank-id.
I vissa fall behöver vi även kompletterande uppgifter i form av ett medicinskt intyg.
Kommunens handläggare utreder ansökan och fattar beslut.
Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten:
Kontakta kundservice för att få en blankett genom att skicka e-post till kundservice@nykoping.se eller ringa till 0155-24 80 80, vardagar klockan 9-16. ·
Mejla din ifyllda blankett till sbr@nykoping.se
eller skicka din ansökan till:
Nyköpings kommun
Samhällsbyggnad
Samhällsbetalda resor
611 83 Nyköping
Att tänka på och så funkar det
- Du som har blivit beviljad färdtjänst bokar själv dina resor genom beställningscentralen hos Sörmlandstrafiken på telefon 020-444 000. Det är bra att vara ute i god tid men det går inte att boka tidigare än 14 dagar före planerad resa.
- Färdtjänst gäller för obegränsat antal resor inom Nyköpings kommun samt 30 enkelresor utanför kommungränsen under ett år.
- Du har rätt att ta med dig en medresenär. Medresenären betalar samma kostnad som du. Glöm inte att meddela om du har en medresenär med när du bokar din färdtjänstresa.
- Det går inte att göra avbrott under färdtjänstresa. Det går inte heller att stanna under påbörjad färdtjänstresa för att till exempel lämna post eller uträtta ärenden. I sådana fall får du beställa en ny resa. Undantag är resa till kyrkogård med ett uppehåll på högst 15 minuter.
- Färdtjänst innebär ofta samåkning. Det betyder att du inte alltid kan välja plats och att resan kan ta lite längre tid eftersom bilen ibland ska hämta eller lämna andra resenärer. Var extra tydlig när du beställer din resa om du har en tid att passa.
Vad kostar färdtjänst?
Kostnaden för resan beror på ålder på resenär samt till vilken zon som resan går, du finner tabell och karta nedan.
- 0-6 år: zon 1: 0 kronor, zon 2:0 kronor, zon 3: 0 kronor
- 7-19 år: zon 1: 25 kronor, zon 2: 42,50 kronor, zon 3: 60 kronor
- Vuxen: zon 1: 50 kronor, zon 2: 85 kronor, zon 3: 120 kronor
Du betalar med kort eller kontant direkt till chauffören vid början av resan. Du kan även betala med reskassa. Läs mer om reskassa längre ned på webbsidan.
Karta som visar zoner
Reskassa - ett betalningsalternativ
Vad är reskassa?
- Om du inte har möjlighet eller vill betala din resa med betalkort eller kontant i samband med din färdtjänstresa så har du möjlighet att använda dig av en reskassa.
- Du betalar in valfri summa till Nyköpings kommun. Pengarna registreras sedan på din reskassa. Det kan dröja upp till 10 dagar innan saldot på din reskassa uppdateras.
- När din reskassa är laddad så kan du resa utan att ta med kontanter eller betalkort.
- Du kan inte använda din reskassa för att betala för sjuk- eller behandlingsresa eller för riksfärdtjänst.
Hur skaffar du reskassa?
- Du betalar in valfri summa (minst 300 kronor) till Nyköpings kommun med Swish eller kort, via e-tjänst.
Bankgiro: 619-0342
Meddelande: Skriv RESKASSA och personnumret på den färdtjänstberättigade. - Reskassan är personlig och får inte överlåtas till någon annan.
- Eventuell medresenärs avgift kommer också att dras på din reskassa.
- Om du önskar återbetalning av reskassan tas en administrativ avgift ut på 50 kronor. Vid dödsfall återbetalas reskassan utan administrativ avgift. Summor under 100 kronor återbetalas inte. Kontakta kundservice för att få en blankett för återbetalning genom att skicka e-post till kundservice@nykoping.se eller ring 0155-24 80 80.
Så använder du reskassan
- Be att få betala din färdtjänstresa med reskassa i samband med din bokning av färdtjänstresa hos Sörmlandstrafikens beställningscentral, 020-444 000.
- För att kontrollera ditt saldo kontaktar du Sörmlandstrafikens beställningscentral på 020-444 000. Du kan också få veta ditt saldo i samband med att du bokar resan. Du ansvarar själv för saldot på din reskassa.
Flextrafik - anropsstyrd kollektivtrafik
Flextrafik är en form av anropsstyrd kollektivtrafik där du själv ringer och beställer din resa. Du kan beställa din resa tidigast 14 dagar och senast en timme innan din önskade resa.
Flextrafiken körs med mindre bussar och det finns totalt 122 flexplatser fördelade inom Nyköpings tätort. Flexplatserna ligger inom områdesgränser som anger var Flextrafik gäller. Områdena är de samma som de tidigare servicelinjerna har trafikerat.
Även du som har färdtjänst kan boka resa med Flextrafik då bussarna har plats och ramp för rullstol och rullator. Chaufförerna hjälper dig på och av bussen vid behov. Resenärer som har färdtjänstbeslut kan boka resan direkt till och från hemadress inom Flextrafikområdet.
Det kostar lika mycket som för en vanlig resa med kollektivtrafiken och du kan betala med bankkort eller med Sörmlandstrafikens app.
Flextrafiken körs på vardagar klockan 9-14 och lördagar klockan 10-14.
Du bokar din resa genom att ringa 0771-22 40 00, välj knappval 3.
Sjuk- och behandlingsresor
- Om du har ett beslut om färdtjänst så har du automatiskt rätt att boka sjukresor när du ska besöka en vårdinrättning inom Sörmlands region.
- När du har beslut om färdtjänst eller godkänd sjukresa så bokar du din sjukresa genom att ringa till 020-444 000.
- Har du frågor om regler och kostnader kring sjukresor så ringer du Sjukreseenheten, Region Sörmland på telefonnummer 0155-24 73 57.
Överklaga beslut
Om du tycker att beslutet vi fattat är felaktigt kan du överklaga det.
Överklagan ska vara skriftlig och innehålla följande:
- Namn, adress och telefonnummer
- Vilket beslut som överklagas
- Förklara vad du tycker är felaktigt med beslutet och varför det bör ändras
- Eventuella handlingar som stödjer din uppfattning
Du kan mejla in din överklagan till sbr@nykoping.se eller skicka den med post till:
Nyköpings kommun
Samhällsbyggnad
Samhällsbetalda resor
611 83 NYKÖPING
Du kan även lämna in din överklagan i Informationen i Stadshuset.
Vill du ha mer information om hur du överklagar är du välkommen att kontakta kundservice på telefonnummer 0155-24 80 80.
Kontakta oss
Samhällsbyggnad
Epost: sbr@nykoping.se
Telefon Kundservice: 0155-24 80 80
Telefontid: Vardagar kl. 09.00-16.00