Färdtjänst

Färdtjänst kan du söka om du är skriven i Nyköpings kommun och på grund av en funktionsnedsättning har svårigheter att resa med kollektivtrafiken.

Gäller din ansökan sjuk- och behandlingsresor, var god kontakta Sjukreseenheten på telefonnummer 0155- 24 73 57. Mer information finns längre ner på sidan. 

Färdtjänst - resor inom länet

Om du har svårigheter att åka kollektivt på grund av någon funktionsnedsättning kan du ansöka om färdtjänst. Det är ett komplement till den övriga lokaltrafiken. Färdtjänst innebär att du färdas med exempelvis bil eller minibuss med plats för rullstol. Färdtjänst kan sökas av personer som är skrivna i Nyköpings kommun och som har fysisk och eller psykisk funktionsnedsättning som är varaktig i minst tre månader. Du kan resa inom Nyköpings kommun, inom Södermanlands län, till Norrköpings central och till Södertälje Syd eller Södertälje hamn. 

Vill du resa utanför länet så ska du ansöka om riksfärdtjänst som du kan läsa mer om här på vår sida för riksfärdtjänst. 

Vad kostar det att resa med färdtjänst?

  • Inom Nyköpings kommun kostar en enkel resa 45-60 kronor beroende på resans längd.
  • Är resmålet utanför kommungränsen , men inom länet, kostar resan 60 kr för de första tre milen från bostaden och därefter 35 kr per påbörjad mil fram till resans mål. 
  • Du betalar med kort eller kontant direkt till chauffören vid början av resan.

Sjuk- och behandlingsresor

När du får ett beslut om färdtjänst har du möjlighet att göra sjukresor inom det område som färdtjänsten gäller. Du kan däremot inte ansöka om färdtjänst enbart för att åka på sjuk- och behandlingsresor. Det är Region Sörmland som ansvarar för sjukresor. Sjukresa kostar 100 kr/resa.
Kontakta Sjukreseenheten på telefonnummer 0155-24 73 57, du kan läsa mer om sjukresor här.

Så här gör du för att ansöka

Har du Bank-ID så kan du ansöka via vår e-tjänst som du kommer till om du klickar på den blå knappen nedan. Har du inte möjlighet att själv använda e-tjänsten så kan du be någon annan att ansöka åt dig som ombud. Den personen loggar då in med sitt eget Bank-ID.

Ansök om färdtjänst

Att tänka på när du beviljats färdtjänst

  • Du som har beviljats färdtjänst bokar själv dina resor genom beställningscentralen Sörmlandstrafiken på telefon 020-444 000. Det är bra att vara ute i god tid men det går inte att boka tidigare än 14 dagar före planerad resa.
  • Färdtjänst gäller för obegränsat antal resor inom Nyköpings kommun samt 30 enkelresor utanför kommungränsen under ett år.
  • Du har rätt att ta med dig en medresenär. Medresenären betalar samma kostnad som du. Glöm inte att meddela om du har en medresenär med när du bokar din färdtjänstresa.
  • Det går inte att göra avbrott under färdtjänstresa. Det går inte heller att stanna under påbörjad färdtjänstresa för att till exempel lämna post eller uträtta ärenden. I sådana fall får du beställa en ny resa. Undantag är resa till kyrkogård med ett uppehåll på högst 15 minuter.
  • Färdtjänst innebär ofta samåkning. Det betyder att du inte alltid kan välja plats och att resan kan ta lite längre tid eftersom bilen ibland ska hämta/lämna andra resenärer. Var extra tydlig när du beställer din resa om du har en exakt tid att passa!

Om du vill veta mer om färdtjänst eller vill få hem en blankett för ansökan så är du välkommen att kontakta Kundservice, telefonnummer 0155- 24 80 80, vardagar 09:00-16:00 eller mejla till kundservice@nykoping.se

  • Du kan mejla in din ansökan till sbr@nykoping.se eller posta den.
  • I vissa fall behöver vi även kompletterande uppgifter i form av ett läkarintyg.
  • Ansökan utreds och beslutas av kommunens handläggare.

Skicka din ansökan till:

Nyköpings kommun
Samhällsbyggnad
Samhällsbetalda resor
611 83 Nyköping

Vill du överklaga ditt beslut?

Om du anser att beslutet vi fattat är felaktigt så har du möjlighet att överklaga det. 
Överklagan ska vara skriftlig och innehålla följande: 

  • Namn, adress och telefonnummer
  • Vilket beslut som överklagas
  • Förklara vad du anser vara felaktigt med beslutet och varför det bör ändras
  • Eventuella handlingar som stödjer din uppfattning

Du kan mejla in din överklagan till sbr@nykoping.se eller posta den till:

Nyköpings kommun
Samhällsbyggnad
Samhällsbetalda resor
611 83 NYKÖPING

Du kan även lämna in din överklagan i Informationen i Stadshuset. 

Vill du ha mer information om hur du överklagar så är du välkommen att kontakta Kundservice på telefonnummer 0155-24 80 80. 

Kontakta oss

Samhällsbyggnad

Epost: sbr@nykoping.se

Telefon Kundservice: 0155-24 80 80

Telefontid: Vardagar kl. 09.00-16.00

 

 

 
 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk här:
Öppna sidomeny

Nyheter