Om skolan, våra lokaler och tillstånd

Hos oss på Flygteknik Technical Training i Nyköping kan du utbilda dig till flygmekaniker och flygtekniker. Vi finns vid Skavsta flygplats, ca 7 km från Nyköping. Våra utbildningar har riksintag och undervisningen sker i fina lokaler med klassrum i direkt anslutning till de stora hangarerna.

Här kan du se en film om våra utbildningar:

Lokaler och utbildningsmaterial

Under utbildningarna arbetar du dig upp från små plan som Piper och Cessna till SAAB 2000, fullt utrustad med all modern teknik. Detta är en resa som kan fortsätta långt ut i världen, eftersom ditt slutbetyg ger dig de certifikat som krävs för att arbeta utanför Sveriges gränser.

Merparten av din utbildning genomför du i skolans båda hangarer, verkstadsutrymmen och lackeringsverkstad.

Vi har under flera år haft ett mycket gott samarbete med branschen vilket resulterat i att vi fårr utbildningsmaterial donerat till oss. Företaget SAAB Aircraft AB har exempelvis donerat flygplanen SAAB 2000 och SAAB 340.

Här kan du ta dig en 2.45 minuter lång rundvandring i våra hangarer:

Våra tillstånd

Vi har del 147 tillstånd för våra utbildningar av flygmekaniker (Del 66 cat A 1.1), flygtekniker (Del 66 cat B1.1) och flygtekniker (Del 66 cat B2), vilket ger oss möjligt att utfärda Certificate of Recognition till våra elever efter utbildningen.

Certificate of Recognition utgör grunddokumentet för att kunna erhålla certifikat som flygtekniker och är giltigt i 30 europeiska länder.

Resultatenhetschef

Jonas Axelsson
jonas.axelsson@nykoping.se

Administratör