
Nystadsliv - en fördjupad berättelse om Nyköping
Nu lanserar Nyköpings kommun vidareutvecklingen av marknadsföringskonceptet ”Bo i Nyköping”. Arbetet har skett i samverkan med lokala näringslivet som ser marknadsföringen av Nyköping som en viktig förutsättning vid rekryteringar och för att fortsätta locka attraktiva etableringar till kommunen.
Arbetet med marknadsföringen av Nyköping påbörjades 2004 och ses som en viktig del för kommunens fortsatta tillväxt. Syftet är att stärka bilden av kommunen och öka kännedomen om Nyköping som en tänkbar kommun att flytta till, besöka, arbeta och/eller etablera sig i.
- Bo i Nyköpings svartvita bilder berättade om ett annat liv med härliga bilder från havet. I vidareutvecklingen av platsvarumärket går vi ett steg längre och inkluderar hela Nyköping. Vi presenterar hur det är att leva i Nyköping genom att lyfta lokala personer och deras egna berättelser om livet i Nyköping, berättar Anna Nilheimer, kommunikationschef i Nyköpings kommun.
I berättelserna beskrivs hur det är att i Nyköping: Nära familj och en aktiv fritid, nära en mysig stadskärna, nära både naturen, storstan och världen och nära ett utvecklande arbetsliv. Var du än bor i kommunen. Ordet Nystadsliv beskriver den livsbalans man kan skapa sig själv i Nyköping.
Konceptet har tagits fram av kommunens upphandlade varumärkesbyrå BBDO NORDIC och delar av det lokala näringslivet har varit delaktiga i arbetet.
- Vi har ett stort behov av att sätta Nyköping på kartan och är mycket glada att kommunens marknadsföring stödjer våra rekryteringsbehov. Fler behöver få upp ögonen för Nyköping som en attraktiv kommun att flytta till och arbeta i. Eller att pendla till. Det ökar våra chanser att säkra kompetensförsörjningen, vi skulle kunna växa kraftigt om vi bara hade kompetensen här, säger Anders Strömsten, vd på IT-bolaget Nordlo.
Från 20 oktober och sex veckor framåt marknadsförs Nyköping i en digital kampanj i sociala medier samt i dagspress och på intressesajter i Stockholms närförorter, Södertälje, Norrköping och Linköping. Platserna är valda utifrån tidigare inflyttningsstatistik till Nyköpings kommun. Annonserna länkar in till en kampanjwebbplats med foton och berättelser som beskriver livet i Nyköping - nystadsliv.se.
Här kan du läsa mer om varumärkesarbetet för Nyköpings kommun.
Bakgrund
2019 gavs ett politiskt uppdrag till Kommunikationsavdelningen att se över Bo i Nyköping-konceptet, att förvalta och utveckla det inför framtiden.
Utgångspunkter har varit att det ska vara kostnadseffektivt och skalbart, stötta arbetet med Fokus Nöjd Kund och kunna fungera för olika behov, till exempel rekrytering.
Den lokala fotografen Björn Dahlberg har tagit bilderna och även hans berättelse om livet i Nyköping går att läsa på kampanjwebbplatsen nystadsliv.se.
Konceptet Nystadsliv har tagits fram av kommunens upphandlade varumärkesbyrå BBDO NORDIC.