Regeringsbeslut om Hamnvägens förlängning

1 juli 2015

Det blir ingen plankorsning över TGOJ-banan som detaljplanen föreslår. Regeringen har fattat beslut och går på Länsstyrelsens linje vilket innebär att Kommunfullmäktiges beslut att anta den föreslagna detaljplanen upphävs.

- Det mest kostnadseffektiva sättet att förlänga Hamnvägen och ansluta till Oxelösundsvägen hade varit en plankorsning över järnvägen. Vi har drivit frågan så långt som möjligt och kommer att gå vidare med att utreda andra lösningar. Nu faller ett stort ansvar på staten att bidra till en långsiktig lösning för trafiksituationen i Nyköping eftersom de anser att järnvägen är av nationellt intresse, säger Urban Granström, Kommunstyreslens ordförande.

Beslutet påverkar inte trafiksituationen i Nyköping på kort sikt, det har däremot påverkan på lång sikt. Tillväxten i kommunen gör att flera av dagens trafiklösningar kommer att behöva utvecklas i framtiden. Arbetet med att analysera regeringens beslut och bestämma fortsatt inriktning för Hamnvägen startar efter sommaren.

Kommunen förbättrar trafiksituationen

Nyköpings kommun jobbar ständigt med att förbättra trafiksituationen. Just nu byggs till exempel en ny cirkulationsplats vid Västra Viadukten som beräknas vara färdig i december 2015. Där kommer trafiken i korsningen Järnvägsgatan-Västra Tullgatan bli säkrare och få en högre kapacitet och den omgivande miljön förbättras. 2014 byggde kommunen tillsammans med Trafikverket ut cirkulationen vid Gumsbacken till två filer. Åtgärderna vid Gumsbacken och vid Västra Viadukten gör att kapaciteten på hela Västra infarten förbättras ordentligt.

Kommunen investerar också just nu i nya cykelvägar längs Lennings väg och Stockholmsvägen vilket gör att cykelstråken i stan blir säkrare. För att underlätta för bussresenärer ska nya busshållsplatser vid Ekensberg och Norra Arnö byggas.