Visst fortsätter du cykla i vinter?
Bli vår vintercyklist och prova hur det funkar att cykla under vintern. Anmälan är stängd för i år.
För sjätte året i rad genomförs kampanjen vintercyklist för att motivera och utmana bilister att börja cykla till och från arbetet eller studierna under vintertid.
För att bli antagen ska du cykla till och från jobbet/studier minst tre gånger i veckan under perioden 4 december till 14 mars. Läs mer om tidplanen här.
Du blir kontaktad av oss om du är en av de utvalda.
Du får
-
Bättre hälsa och ekonomi
-
Dubbdäck inklusive byte av däcken, före och efter kampanjen, hos lokal cykelhandlare. Byte till dina vanliga sommardäck ingår*.
-
Råd, tips och inspiration
-
Tillgång till en Facebookgrupp där du kan prata med andra deltagare
-
Tillgång till appen challengizer
Vi söker dig som
- har fyllt 18 år
- är vanebilist under vinterhalvåret (alltså åker bil till jobbet minst tre dagar i veckan)
- bor eller arbetar i Nyköpings kommun
För att bli vintercyklist vill vi att du
- svarar på enkäten längre ned på sidan.
- cyklar minst 3 dagar per vecka från den 4 december till den 14 mars (med undantag för vecka 52).
- svarar på en resvaneundersökning före och efter kampanjen.
- registrerar alla cykelresor till och från arbetet/studierna under kampanjperioden i appen Challengize.
*= Projektet erbjuder dubbdäck för en standardcykel eller hybridcykel för användning på landsväg, tätort och i stad. Har du en cykel för pendling som kräver ett annat eller större specialdäck till en högre kostnad kommer du få stå för mellanskillnaden på egen hand.
10 skäl att cykla på vintern
- Cykelvägarna prioriteras i snöröjningen framför bilvägar vilket gör att cykelvägarna överlag är mycket bra röjda.
- Med bra utrustning är det inga problem. Vinterdäck gör stor skillnad för väglaget. För den mörkrädde finns prisvärda och bra lampor, med laddningsbara batterier. Idag finns hjälmar som skyddar och är snygga, du bär den med stolthet helt enkelt.
- Klä dig rätt. Att hitta passande kläder för att cykla på vintern är inte alls svårt, underställ och en extra t-shirt räcker långt.
- Det går fort. Korta sträckor i stadstrafik så är cykeln överlägset snabbast.
- Inga rutor att skrapa på vintern.
- Man är pigg och uppvärmd i kroppen, när man kommer fram. När man suttit i bilen är man sömnig och frusen.
- Man är en gladare och snällare människa än när man sitter bakom ratten och stressas av trafiken.
- Att cykla på vintern (och övriga årstider) är skönt, miljövänligt, bra för hälsan och ekonomiskt. Det finns inget bättre sätt att förflytta sig på.
- Cyklar man på ställen där kommunen räknar antalet cyklister per dag (till exempel vid bron vid Teaterparken mot Högbrunn) blir man peppad av alla andra som också cyklar.
- Viktigast av allt: Det är lika fint att cykla en fin vintermorgon som en vacker sommardag – om inte finare, snön lyser upp så fint. Det är en vacker upplevelse, en härlig träning och ger en underbar känsla hela dagen.
Susanna, vintercyklist:
”Det tog en vinter att ändra min inställning till cykling”
Att cykla året runt var inte något som var självklart för Susanna när hon anmälde sitt intresse för att bli vintercyklist för några år sedan.
– Jag hade inte cyklat på vintern förut, jag har tyckt att det är lite obehagligt med halka. Så det var lite spännande att se hur länge jag skulle klara av att cykla.
– Säkra däck, varma kläder och bra väskor till cykeln underlättade. Sen var det den mentala inställningen. Jag behövde den där vintern för att ställa om. Nu tänker jag alltid cykel först. Det är mycket som är självklart, men förutom att det är billigt och att jag höll mig friskare går det så snabbt och smidigt att cykla och jag kan nästan alltid parkera cykeln direkt utanför dörren. Sen känner jag mig lite som ett föredöme också.
Jenny, vintercyklist sen 4 år
"Det blir ett enklare vardagsliv med cykeln"
– Nu kan jag välja när jag vill åka till jobbet, jag behöver inte passa en speciell tid för att hinna med bussen. Det är en frihetskänsla. Sen slipper man leta parkeringsplats och kan i princip parkera överallt, till exempel direkt utanför biblioteket på Culturum.
– Jag har alltid med mig klädombyte till jobbet, och byter snabbt om på toa.
Ta hand om din cykel
Dubbdäck på vintern
- Att ha dubbdäck på cykeln vintertid är inget lagkrav men är bra för att ta sig fram säkert på halt underlag. Mindre luft i däcket än vanligt ger bättre grepp i snö.
Lampor och reflexer när det är mörkt
- Enligt lag måste en cykel alltid ha broms och ringklocka
- Cyklar du i mörker måste du ha ljus fram och bak
- Exakta regler hittar du på Transportstyrelsens webbplats
Sköt om din cykel regelbundet
- Rengör och smörj cykeln regelbundet. På vintern kan din cykel lätt bli smutsig av både grus, slask och sopsalt.
- Kontrollera att kedjan är lagom spänd.
- Kontrollera att fälgbromsens bromsklossar och däck inte är slitna eller spruckna.
Så klär du dig för att cykla på vintern
- Utgå från lager på lager-principen. Ju kallare väder, desto fler lager av kläder. Om du fryser lite när du börjar cykla har du troligtvis lagom med kläder, eftersom du snart får upp värmen.
- Använd vind- och regntäta överdragskläder över dina vanliga kläder. Som ett förskolebarn.
- Använd en tunn mössa eller pannband under hjälmen.
- Använd bra handskar som är luftiga. Här kan du också använda lager på lager med tunna vantar närmast huden och ett par lite större ytterst.
- Använd tjockare skor eller sockor (lager på lager). Ett skoöverdrag kan också hjälpa till att hålla tårna varma.
- Ha finskorna kvar på jobbet, så cyklar du fram och tillbaka i dina varmare skor.
Sopsaltning i Nyköping
Att sopsalta innebär att snön sopas bort i stället för att plogas bort. Därefter används en mild saltlösning som förhindrar halka.
Gång- och cykelvägar prioriteras högt vid snöröjning och halkbekämpning. På de mest trafikerade gång- och cykelvägarna använder vi metoden sopsaltning.
Målet är att skapa barmarksunderlag på vägarna, även under kallaste vintersäsong, för att göra det lättare att cykla på vintern.
Tidplan för vintercyklister
- Sista anmälningsdag: 25 november
- Kampanjen pågår: 4 december - 14 mars
- Uppstartsmöte: måndag 2 december kl 17-18.
- Byte till dubbdäck: från 3 december
- Avslutande möte: i mars, datum ej bestämt
- Resvaneundersökning nr 1: skickas ut efter uppstartsmötet
- Resvaneundersökning nr 2: skickas ut efter avslutningsmöte