Meny

Transporter

Transporter och transportsystemets utveckling omfattar gång-, cykel-, kollektiv och fordonstrafik liksom sjö- och flygfart samt väg- och järnvägsinfrastruktur, hamnar och flygplatser.

Nyköping är en stor kommun till ytan vilket gör att planeringen för ett resurseffektivt, välfungerande och miljöanpassat transportsystem är av största vikt för en sammanhållen och hållbar kommun.

Den fysiska planeringen kan bidra till ett mer hållbart resande främst genom att lokalisera målpunkter på ett sätt som minskar behovet av långa transporter. Det gäller även att prioritera de mest resurseffektiva transportmedlen för de resor som ändå behövs.

Goda förutsättningar för gående bidrar till en attraktiv och hållbar stad ur alla perspektiv. Cykling och kollektivtrafik skapar goda förutsättningar för hög, kapacitetsstark, jämställd och hållbar mobilitet.

Transporter i Nyköping år 2040

faktaruta4.png

År 2040 erbjuder transportnätet i Nyköpings kommun god tillgänglighet och mobilitet för de som lever och verkar i kommunen. Alla oavsett kön, ålder eller ekonomiska förutsättningar når sina målpunkter, inom och utanför kommunen, enkelt, tryggt och säkert.

Nyköping kännetecknas av en hög tillgänglighet med gång och cykel, en effektiv kollektivtrafik och fungerande fordonstrafik. Transporternas miljö- och klimatpåverkan är år 2040 låg där bilresor, särskilt de under 5 km, numera till stor del ersatts med gång-, cykel-, och kollektivtrafik. Kapaciteten i det befintliga vägnätet utnyttjas på detta sätt väl och i samverkan med tät bebyggelse har denna överflyttning av resande från bil till andra transportmedel uppnåtts. Kollektivtrafiken är lättillgänglig och välanvänd genom frekventa och pålitliga turer med korta restider. Godstransporter sker till stor del på järnväg och via sjöfart med goda omlastningsmöjligheter på ett effektivt och långsiktigt hållbart sätt.

Stadsdelar är ihopknutna med stråk för gång, cykel och kollektivtrafik. Utpekade transportnoder fungerar år 2040 som knutpunkter mellan trafikslagen där buss, bil, cykel och på vissa platser även tåg knyts samman vilket ökar landsbygdens tillgänglighet till centralorten och vice versa. I transportnoderna finns möjligheter att knyta ihop bilresan med buss- och eventuell tågtrafik. Tillsammans med att service finns tillgänglig i dessa noder lever och utvecklas landsbygden och därmed hela kommunen.

År 2040 finns starka funktionsblandade noder med god kommunal och kommersiell service i hela kommunen, vilket minskar behovet av förflyttning och stärker därmed mobiliteten. Mycket sker via digitaliserade tjänster via det välutbyggda digitala nätet. Flera av dessa noder är dessutom förberedda för spårbunden kollektivtrafik vilket möjliggör att i framtiden binda dessa noder starkare till Nyköpings tätort. På sikt bidrar det till en levande landsbygd.

Globala mål för hållbar utveckling

Det här temakapitlet bidrar särskilt till följande globala mål:

Mål-8-Agenda2030.jpg  Mål-9-Agenda2030.jpg  Mål-13-Agenda2030.jpg

  • Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, mål 13: Ostlänken tillsammans med Nyköpings resecentrum kommer att göra det lättare att pendla till och från kommunen både för arbete och utbildning. Tillsammans skapas en förbättrad tillgänglighet och kapacitet i transportsystemet och kopplar ihop de hållbara transportslagen tåg, buss, cykel och gångtrafik.
  • Hållbar industri, innovationer och infrastruktur, mål 9: All planering och byggande som berör transporter ska utgå från Transportstrategin som handlar om att människor och gods ska kunna nå sina målpunkter på ett tillgängligt sätt. Innovativa lösningar för transport och mobilitet är viktigt för en fortsatt hållbar utveckling.
  • Bekämpa klimatförändringarna, mål 13: Hållbara transporter spelar en avgörande roll för att begränsa klimatförändringarna. I översiktsplanen är huvudprincipen att all ny bebyggelse ska förläggas med goda möjligheter till hållbara transporter och längs med befintliga stråk med kollektivtrafik.

Strategier

Transporter omfattas av sju av översiktsplanens övergripande utvecklingsstrategier:

1. Bebyggelse ska utvecklas där det finns service och infrastruktur

2. Bebyggelse ska lokaliseras i lägen med god kollektivtrafik

3. Utveckla och kraftsamla i noder

6. Skapa goda lägen för verksamheter

7. Hushåll med mark- och vattenresurser

8. Stärk de regionala sambanden

9. Öka förutsättningarna för hållbart resande

Läs mer om utvecklingsstrategierna.

Utöver dessa övergripande strategier gäller även följande strategier:

1. Fokusera på tillgänglighet i transportsystemet

Planera med utgångspunkten att människor och gods ska kunna nå sina målpunkter. Tillgänglighet värdesätts högre än framkomlighet.

2. Prioritera transportslagens kapacitet och framkomlighet

Prioriteras respektive trafikslag i utpekade transportstråk för gång-, cykel-, kollektiv- och fordonstrafik för att säkerställa god kapacitet och framkomlighet. Säkra framtida utbyggnadsmöjligheter av transportnätet vid planering av ny bebyggelse längs med de utpekade lederna.

3. Skapa säkra gång- och cykelstråk

Planera för att skapa trygga stråk för gång- och cykeltrafik under dygnets alla timmar. Planera för gång respektive cykel som två olika färdsätt med olika förutsättningar och behov.

4. Samordna och effektivisera godstransporterna

Planera för att kommunen och transportkedjans aktörer aktivt kan bidra till att effektivisera och samordna transporterna, framförallt till och från Nyköpings centralort. Planera också mot att godstransporter i högre utsträckning sker på järnväg.


Ställningstaganden

Här redovisas generella ställningstaganden som gäller transporter. Ställningstaganden som berör transporter finns även under respektive temakapitel som grönstruktur, kulturmiljö, miljö- och riskfaktorer med flera. I kartan redovisas ställningstaganden för transporttyper och områdesspecifika ställningstaganden.

För ställningstaganden som gäller kartans olika transportdelar eller som är områdesspecifika hänvisas till den digitala kartan.

Generella ställningstaganden

  • Vid planering, lovgivning och gestaltning av ny infrastruktur ska stor hänsyn ska tas till platsens landskapsbild och stadsbild, natur- och kulturvärden samt till friluftslivets intressen.
  • Planeringen av områden ska bidra till att det är mer attraktivt att välja gång-, cykel och kollektivtrafik än bil.
  • Den kommunala planeringen ska värna om framtida utbyggnadsbehov för gator, vägar och järnvägar inklusive stationer.
  • Kommunen ska arbeta för ett heltäckande cykelnät från bostadsområden till viktiga målpunkter inkluderat säkra och trygga cykelparkeringar. Barns behov ska särskilt säkerställas.
  • Nyköpings kommun ska gemensamt med Region Sörmland och Trafikverket förenkla för cyklande i och mellan tätorterna.
  • All planläggning och trafikutveckling i tätorten ska ses i ett sammanhang utifrån det samlade behovet av mobilitet. Behovet av och möjligheter till mobilitetsåtgärder ska komplettera parkeringsstrategin.
  • Större målpunkter och bytespunkter mellan trafikslag ska förses med ändamålsenliga parkeringslösningar för cykel och bil. Närmast målpunkten prioriteras gående och cyklister. Samnyttjande av parkering eftersträvas för att effektivisera och minska behovet av parkeringsytor.
  • Tvärs större huvudvägar, vattendrag och järnväg ska, så långt som möjligt, planskilda passager skapas för gång- och cykeltrafikens huvudstråk och stor vikt ska läggas vid deras placering, utformning, gestaltning och belysning för att åstadkomma miljöer som upplevs trygga.
  • Befintliga järnvägssträckningar ska utvecklas för en ökad kapacitet och trafiksäkerhet, på sätt som gör att person- och godstrafik inte begränsar varandra.
  • Kommunen ska utreda om och hur man kan skapa ökad tillgänglighet över Stadsfjärden mellan Arnö och tätortens centrala delar.
  • En Transportstrategi för hela Nyköpings kommun bör tas fram, som utgår från Transportstrategin för Nyköpings tätort och Skavsta.

Nuläge och bakgrund

Bilen har länge varit utgångspunkt för transport- och infrastrukturplaneringen, vilket i hög grad påverkat samhälls- och stadsplanering. Bil är det dominerande färdmedlet i kommunen. Idag görs 70 % av antalet personresor i kommunen med bil. Det finns dock en ökad medvetenhet om betydelsen av kapacitetsstarka, yteffektiva och miljövänliga färdmedel som gång, cykel och kollektivtrafik kopplat till vikten av att bygga samhällena tätare för att skapa hög tillgänglighet mellan olika målpunkter.

En stor andel bilresor är dessutom korta, medianen för alla resor är 5 km lång. De sker lokalt vilket möjliggör förändrade resebeteenden, vilket skulle bidra positivt till utmaningar för fordonstrafiken rörande trafiksäkerhet, buller, utsläpp, energianvändning och klimatpåverkan. Gång- och cykelvägnätet är relativt välutbyggt men det finns behov av att binda ihop nätet och tydliggöra var viktiga målpunkter finns. Idag sker drygt en fjärdedel av resorna med gång och cykel.

Nyköpings resecentrum är den viktigaste tillkommande knutpunkten i kommunens kollektiva transportsystem och är även viktig ur ett regionalt perspektiv. Stockholm Skavsta flygplats är Stockholmsregionens andra internationella flygplats och den södra porten till Stockholmsregionen.
Pendling till och från kommunen ökar, främst med tåg men även med de regionala busslinjerna, även om huvuddelen fortfarande sker med bil. Ungefär 5 % av resorna sker med kollektivtrafik. Potentialen är dock stor för att öka andelen kollektivtrafikresor.

Ostlänken kommer ge förbättrad tillgänglighet och kapacitet på järnvägen och stärka Nyköpings kommuns koppling i den funktionella regionen Stockholm-Nyköping-Östergötland. Nyköpings resecentrum leder i sin tur till stärkt koppling mellan tågtrafik och regionens och kommunens övriga kollektivtrafik.

Kommunens storlek gör att Nyköpings kommun har en omfattande kollektivtrafik som binder ihop tätorter i kommunen med centralorten. Utmaningen med många stråk för kollektivtrafiken är att få tillräcklig befolkningstäthet längs busslinjerna för att möjliggöra en god turtäthet.
Det pågår mycket utveckling inom transportsektorn där planeringen går mot mer transportplanering istället för infrastrukturplanering och utveckling sker med mobilitetstjänster, nya sätt att samordna transport genom digitalisering och självkörande fordon.

Tillgänglighet uppnås av tillgång till hållbar mobilitet som tjänst och behöver inte ägas av nyttjaren. Digital uppkoppling och elektrifiering i staden och samhället bidrar till ett tillgängligt, attraktivt och hållbart transportsystem. Utvecklingen går också mot att mer gods fraktas med sjöfart och järnväg. Därför är det viktigt att bland annat säkerställa och utveckla stråken till framförallt Oxelösunds hamn.

Gå direkt till transportkartan

Lämna synpunkter

Samrådet pågick 12 mars - 26 juni 2020.