Sammanfattning

Översiktsplanen för Nyköpings kommun visar grunddragen för kommunens mark- och vattenanvändning fram till år 2040 samt kommunens syn på hur den byggda miljön ska användas, utvecklas och bevaras.

Översiktsplanen redovisar dessutom kommunens övergripande strategier och ställningstaganden för att nå en långsiktigt hållbar mark- och vattenanvändning i hela kommunen.

Översiktsplanen i korthet

  • Översiktsplanen tar höjd för fortsatt stark befolkningstillväxt i kommunen.
  • Vi utvecklar bebyggelse främst där det redan finns service och infrastruktur.
  • I centralorten omvandlas befintliga verksamhetsområden till blandad tät stadsbebyggelse nära grönområden.
  • Utanför centralorten föreslås ny bebyggelse längs med starka kollektivtrafikstråk, särskilt koncentrerat till utpekade bebyggelsenoder.
  • Verksamhetsområden planeras främst längs med trafikleder och starka kollektivtrafikstråk.
  • Flera grönområden som är ekologiskt värdefulla och/eller viktiga för rekreation föreslås att helt undantas för exploatering.
  • De globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 är de viktigaste vägledande målen i översiktsplanen.

Bakgrund

Enligt Plan- och bygglagen ska en kommun ha en aktuell översiktsplan och varje mandatperiod ska en aktualitetsförklaring göras av gällande översiktsplan med tillhörande fördjupningar och tillägg. Översiktsplanen Nyköping 2040 ersätter tidigare översiktsplaner och fördjupade översiktsplaner.

Översiktsplan Nyköping 2040 är helt digital till skillnad från tidigare översiktsplaner. Formatet bygger i huvudsak på Boverkets ÖP-modell 1.0, med vissa modifieringar.

Huvuddragen i Nyköpings kommuns framtida markanvändning

Översiktsplan Nyköping 2040 tar höjd för en fortsatt stark i kommunen. Översiktsplanen har som huvudinriktning att effektivisera markanvändningen genom att:

  • utveckla bebyggelse där det redan finns service och infrastruktur
  • ta så lite oexploaterad mark i anspråk som möjligt.

Detta innebär att huvuddelen av kommunens bebyggelseutveckling planeras att ske inom Nyköpings centralort genom omvandling av befintliga verksamhetsområden till tät stadsbebyggelse med en blandning av bostäder, verksamheter, offentlig service, handel, samlingsplatser och tillgängliga grönområden. Den ger även möjlighet till utveckling av bostäder, verksamheter och initiativ som stärker och gynnar en fortsatt hållbar utveckling utanför centralorten.

Ny bebyggelse i utvecklingsområden och på landsbygden

Omvandlingen ska främst ske genom att prioritera ny bebyggelse i översiktsplanens utpekade utvecklingsområden, framförallt i anslutning till Nyköpings resecentrum och runt Stadsfjärden.

Inom de utpekade utvecklingsområdena finns det utrymme att bygga bostäder för upp till 50 000 personer med tillhörande arbetsplatser och service, vilket ger en flexibilitet i framtida utbyggnadsalternativ.

En mindre andel bebyggelse föreslås även tillkomma genom förtätning och komplettering inom befintliga stadsdelar och i anslutning till orter på landsbygden. Syftet med förtätningen är främst att komplettera med den typ av bebyggelse och de funktioner som saknas i stadsdelen eller orten.

Utanför centralorten föreslås ny bebyggelse ske längs med starka kollektivtrafikstråk, särskilt koncentrerat till de utpekade bebyggelsenoderna som ska fungera som serviceorter för omgivande bygder. Åtta mindre områden föreslås möjliga för landsbygdsutveckling i strandnära läge.

Nya och större verksamhetsområden

Översiktsplanen innehåller även markområden för nya och utvidgade verksamhetsområden för verksamheter som inte är lämpliga att blanda med bostäder. Dessa planeras främst längs med trafikleder och starka kollektivtrafikstråk, exempelvis på Arnö i anslutning till Oxelösunds kommuns planerade verksamhetsområden, vid Stockholm-Skavsta flygplats och kommande Skavsta resecentrum, samt i anslutningar till trafikplatser längs E4:an som till exempel i Stavsjö.

Vi ska främja hållbara transporter

Översiktsplanen har en tydlig inriktning att främja hållbara transporter och att minska transportsektorns ytbehov. Ytor för transportinfrastruktur behöver dock ändå pekas ut i översiktsplanen, framförallt för Ostlänkens behov med tillkommande stationer samt för Kungsladugårdsleden och trafikplatser vid Bergshammar, Arnö och Björshult.

Områden som inte ska exploateras

Ett antal områden i översiktsplanen föreslås att helt undantas för exploatering. Det handlar framförallt om grönområden i anslutning till bebyggelse som är ekologiskt värdefulla och/eller rekreationsmässigt välanvända. Några större orörda och tysta områden i kommunens skogsbygder föreslås också undantas från störande åtgärder, bland annat i Kolmården, Fjällmossen, Likstammen och i Norra skärgården.

Även markområden som är värdefulla som jordbruksmark undantas från bebyggelse. I den största delen av kommunen planeras befintlig markanvändning att få fortsätta, i form av till exempel pågående jord- och skogsbruk.

Översiktsplanens konsekvenser

  • Ett genomförande enligt översiktsplanen innebär att kommunens invånarantal har möjlighet att växa enligt kommunens bostadsförsörjningsstrategi.
  • Markbehovet per invånare kommer att minska i jämförelse med idag och förutsättningarna för kommuninvånarna att resa mer hållbart och med mindre klimatpåverkan kommer att förbättras.
  • Viss mark av värde för jord- och skogsbruk förslås tas i anspråk där viktiga samhällsintressen som utbyggnad av järnväg, strategisk trafikförsörjning, goda logistiska lägen för verksamheter och sammanhängande bebyggelseområden bedöms överväga jordbruksmarkens värden.
  • Ur ett kommunalekonomiskt perspektiv kommer redan gjorda investeringar i till exempel skola, VA och transportinfrastruktur att kunna utnyttjas mer effektivt, samtidigt som det kommer att finnas behov av nya investeringar för att möta utvecklingen.
  • Delar av centralorten kommer att förändras i och med att ny och något högre bebyggelse kommer att tillkomma utanför stadskärnan.
  • Bebyggelseutvecklingen i centralorten kommer att innebära ett behov av omflyttning av verksamheter som inte är lämpliga att blanda med bostadsbebyggelse, från omvandlingsområdena till nya verksamhetsområden, till stora delar på idag oexploaterad men på annat sätt störd mark i tätortens ytterområden.
  • Tillgången till grönområden och vatten kommer fortsatt att vara god.

Länsstyrelsens kvarstående invändningar

Länsstyrelsen är positiv till översiktsplan Nyköping 2040. Det finns dock ett antal frågor där Nyköpings kommun och Länsstyrelsen har skilda uppfattningar. Länsstyrelsen har följande huvudsakliga invändningar mot översiktsplan Nyköping 2040:

  • Att byggande av Kungsladugårdsleden- kan innebära påtaglig skada på riksintresse för kulturmiljö - Arnö-Stora Kungsladugården.
  • Att föreslagna höjder vid Västra stadsfronten kan innebära påtaglig skada på riksintresse för kulturmiljö - Arnö-Stora Kungsladugården.
  • Att föreslagna höjder inom RI Nyköping och omgivande områden kan innebära påtaglig skada på riksintresse för kulturmiljö - Nyköping.
  • Att hopbyggnad på jordbruksmark av orterna Bergshammar, Svalsta, Enstaberga och Jönåker kan innebära påtaglig skada på riksintresse för kulturmiljö - Kiladalen.
  • Att utbyggnad av verksamhetsområde Skavsta inom och i anslutning till riksintresse för kulturmiljö Nyköpingsåns dalgång kan innebära påtaglig skada på riksintresset.
  • Att riksintresse för flyg - Skavsta flygplats, ska redovisas enligt förslag till precisering.
  • Att LIS-områden för: Bålsjön, Långhalsen Råby, Långhalsen Tovsund, Lillsjön/Långhalsen Vrena inte uppfyller kriterierna för utpekande av LIS samt att bostadsbebyggelse inte är lämpligt på övriga områden undantaget Stavsjön samt att vattenområden inte ska ingå i LIS-utpekandena.

Ta del av Länsstyrelsens granskningsyttrande i sin helhet.

Samråd

I mars och juni 2020 pågick samrådet för Nyköping 2040, Nyköpings kommuns förslag på ny översiktsplan. Under samrådstiden fanns det möjlighet att lämna synpunkter på innehållet i översiktsplanen. Ta del av samrådsredogörelsen.

Kommunen fick genom digitala kanaler, samrådsmöten och via skrivelser in nästan 350 synpunkter. Inkomna synpunkter har värderats och många har legat till grund för revideringar av granskningsförslaget. Samtliga synpunkter redovisas, sammanfattas och bemöts i kommunens samrådsredogörelse.

Granskning

Granskningsperioden var mellan 21 juni till 20 september 2021 och 70 yttranden inkom. Varav 14 från myndigheter, 2 från nämnder, 44 från privatpersoner, 6 från föreningar och 4 från företag.

Antagande och laga kraft

Översiktsplan Nyköping 2040 antogs av kommunfullmäktige i Nyköpings kommun 14 december 2021 och vann laga kraft 8 januari 2022.

Gå direkt till kartan

 

Öppna sidomeny