Om översiktsplanen

Översiktsplanen är kommunens viktigaste styrande dokument i samhällsplaneringen.

Översiktsplanen ska:

  • både vara strategisk och vägledande för beslut i planläggnings-, lov- och tillståndsärenden.
  • ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av kommunens mark- och vattenområden samt bebyggelseutvecklingen fram till år 2040.
  • möjliggöra den befolkningsutveckling som anges i bostadsförsörjningsstrategin.
  • samordna olika sektorsintressen och därmed underlätta kommunens framtida planering och utbyggnad av infrastruktur, service och bostäder.

Vägledande  

Översiktsplanen är vägledande för detaljplanering och för förhandsbesked och bygglovsprövning utanför detaljplanelagt område. Den anger till exempel:

  • hur den bebyggda miljön ska bevaras och utvecklas
  • var nya vägar och bostadsområden planeras att byggas
  • vilka naturområden som ska bevaras och skyddas
  • hur landsbygden kan växa och
  • hur centralorten Nyköping kan se ut i framtiden

Översiktsplanen ska bidra till att skapa ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle för att säkerställa att Nyköpings kommun ska fortsätta att vara en bra plats att leva, bo och verka på, nu och i framtiden.

Översiktsplanen är en överenskommelse mellan stat och kommun kring riksintressen med mera. Den tydliggör de frågor där det råder skilda uppfattningar.

Planen utgör beslutsunderlag även för privata aktörer, genom att den visar på kommunens långsiktiga mål och ambitioner vad gäller mark- och vattenanvändningen i kommunen.

Översiktsplanens roll i planeringen

Översiktsplan roll handlar till största delen om att ange den övergripande inriktningen för en hållbar och långsiktig mark- och vattenanvändning för hela kommunen. Översiktsplanen har därmed stor betydelse för hur Nyköping kommun kan utvecklas i framtiden.

Översiktsplanen är vägledande

Planen är inte juridiskt bindande men den är vägledande för beslut som gäller användningen av mark och vatten och hur den byggda miljön ska utvecklas och bevaras. För att belysa hur eventuella motstående markanspråk ska avvägas är översiktsplanen ett viktigt instrument.

Med utgångspunkt i översiktsplanen och dess ställningstaganden upprättar en kommun såväl detaljplaner som områdesbestämmelser samt prövar förhandsbesked och bygglov enligt plan- och bygglagen liksom tillståndsärenden enligt miljöbalken. Om efterföljande beslut strider mot översiktsplanen måste detta framgå och motiveras i beslutet.

I områden på landsbygden där det inte finns detaljplaner får översiktsplanen en särskilt viktig roll som vägledning vid beslut rörande markanvändning och byggnation.

Översiktsplanen används även av andra myndigheter och aktörer i samhällsbyggandet som till exempel vid planering av väg och järnväg.

Planprocessen_paraply.jpg

Översiktsplan Nyköping 2040:s förhållande till andra styrdokument

Översiktsplanen är kommunens viktigaste styrdokument i samhällsplaneringen.

Översiktsplan Nyköping 2040 ersätter tidigare översiktsplan med fördjupningar.

För ett antal markområden finns planprogram framtagna. Där konflikt mellan dessa och översiktsplanen finns gäller översiktsplanens markanvändning och ställningstaganden. Ersatta översiktsplaner och planprogram kan även efter det att denna översiktsplan antagits användas som kunskapsunderlag.

Andra relevanta styrdokument har utgjort underlag för arbetet med översiktsplanen. Dessa gäller parallellt med översiktsplanen och finns på kommunens webbsida www.nykoping.se under Kommunfakta. De som är mest relevanta för planläggning och lovgivning är exempelvis styrdokument för Bostadsförsörjning, Naturvård, Transporter, Miljö och klimat, Landsbygdsfrågor, Näringsliv, Teknisk försörjning och Markpolicy.

Tidplan och process

Arbetet med en översiktsplan sker kontinuerligt och kan indelas i de formella planeringsskedena: aktualitetsprövning, samråd, granskning och antagande.

Översiktsplaneprocessens olika steg

Efter stegen aktualitetsprövning, samråd, granskning och antagande sker genomförande- och uppföljandeskeden med: åtgärder och budgetering, genomförande och användning, uppföljning och utvärdering. Processen har följt lagstiftningen som rådde fram till 31 mars 2020. 

Aktualitetsprövning och planeringsstrategi

Nya planeringsfrågor, ändrade förutsättningar och politiska diskussioner kräver en levande översiktsplanering. Kommunfullmäktige ska därför anta en planeringsstrategi för översiktsplaneringen senast 24 månader efter ordinarie val. Beroende på hur behoven ser ut kan kommunen där välja att förklara översiktsplanen aktuell, upprätta en ny översiktsplan eller ändra delar av den.

En översiktsplan kan ändras för en viss del av kommunen eller genom att göra ett tillägg till översiktsplanen tillgodose ett särskilt allmänt intresse. Den 12 december 2017 beslutade kommunfullmäktige att den då gällande översiktsplanen med fördjupningar inte längre var aktuell och att en översyn behövde göras.

Samråd

När kommunen upprättar ett förslag till översiktsplan eller del av översiktsplan, ska den samrådas med bland annat länsstyrelsen och kommunens medborgare. Syftet med samrådet är att förbättra beslutsunderlaget och ge berörda insyn i arbetet och möjlighet att påverka planens utformning. Samrådet för översiktsplan Nyköping 2040 genomfördes mellan 12 mars och 29 maj 2020.

Huvudsakliga förändringar utifrån inkomna synpunkter

Utifrån inkomna synpunkter gjordes dessa huvudsakliga förändringar:

  • Borttagande och justeringar av bebyggelseområden, verksamhetsområden och trafikinfrastruktur på jordbruksmark: Arnölandet södra, Björshults verksamhetsområde, Svanstaleden och Flättnaleden.
  • Justering av dragning av Katrineborgsvägen genom Västra hållet
    Tillägg av grönområden i Rosenkälla och allmänt förtydligande kring värdefulla grönområden, parker samt natur och friluftsområden och kopplade ekosystemtjänster.
  • Justerade LIS-områden samt förtydligande av motiveringar
  • Tillväxtmål på 700 personer per år borttaget
  • Införande av hållbarhetsdefinitioner samt utveckling och förtydligande av social och ekonomisk hållbarhet i översiktsplanen.
  • Förtydliganden kring barnperspektivet
  • Utvecklad värdebeskrivning, tolkning och motiv för riksintressen
  • Kulturmiljövård Nyköping och Arnö-Stora Kungsladugården
  • Förstärkta ställningstagande om att gynna utveckling utanför centralorten
  • Förtydliganden kring kommunens syn på värde och avvägningar kring mark av värde för jord- och skogsbruk som näringar.
  • Justerade och kompletterade ställningstaganden kring riskhantering, översvämning, buller samt brott och trygghet.

Andra huvudsakliga förändringar

Övriga huvudsakliga förändringar: 

  • Utvidgning verksamhetsområden Pålljungshage och Arnö Södra tillagt i Västra Hållet
  • Borttagande av trafikplats Sjösa
  • Borttagande av verksamhetsområden: Sjösa och Minninge
  • Nya utvecklingsområden för bebyggelse- och fritidshusområden: Sjösa/Skälkulla och Vålarö/Kämpetorp
  • Nytt kartskikt infört för markanvändning utanför centralorten

Granskningen

Efter justeringar gjorts av samrådsförslaget ska översiktsplanen ställas ut för granskning. Syftet med granskningen är att de som har framfört synpunkter ska få ta del av hur kommunen tagit hänsyn till dessa och kunna få förklaring till gjorda avvägningar. 

Granskningsperioden var mellan 21 juni till 20 september 2021. 

Sammanfattning av inkomna synpunkter

Synpunkter från privatpersoner gällde framförallt översiktsplanens påverkan på klimatfrågor, koldioxidbudget, agenda 2030 och ifrågasättande av fortsatt satsning på Skavsta. Vidare ifrågasattes valda trafiklösningar vid Västra hållet och Arnö. Det efterfrågades mer satsningar på badmöjligheter, fortsatt utbyggnad och aktiviteter längs Stadsfjärdens norra strand och cykelsatsningar längs Nävekvarnsvägen.

Föreningar pekade på behovet av starkare utveckling utanför centralorten där utveckling utifrån kollektivtrafik på järnväg bör främjas. Föreningar lyfte även att minskad påverkan på klimat och uppfyllande av koldioxidbudget tydligare borde prioriteras. Kritik framfördes mot att använda Kanntorp-/Stentorpsvägen som avlastningsväg främst på grund av oro för säkerhet för barn. Det fanns även oro för att den ungdomsverksamhet inom baseboll som bedrivs vid Arnölänken riskerar att behöva flyttas vid utveckling enligt översiktsplanen. Företag önskade större frihet att utveckla vindkraft på sin mark och oroades av att produktionsmark anges för idrotts- och fritidsändamål i planen.

Myndigheternas synpunkter sammanfattas i stort i Länsstyrelsens granskningsyttrande. Länsstyrelsen är positiv till den vägledning som tydligt ges i kartor och texter. Ställningstaganden kring mellankommunala frågor, jordbruksmark, grönstruktur, vatten, friluftsliv och ekosystemtjänster framhålls som goda, liksom utvecklingsstrategiernas inriktning för minskad klimatpåverkan. Hållbarhetsbedömningens bredd och översiktsplanens goda potential för att nå hållbarhet är positiv.

Länsstyrelsen anser att de inte kan ta ställning till vissa områden då underlaget är bristfälligt. Det gäller för tillagda utvecklingsområden för bostäder vid Sjösa och Vålarö samt utvidgade verksamhetsområden vid Pålljungshage, Västra hållet och Arnö södra. Det gäller även förslag på tillagda och förändrade områden av riksintresse för vägtrafik, järnväg, kulturmiljö och natur. Länsstyrelsen efterfrågar även ytterligare underlag och ställningstaganden kring vissa fornlämningsmiljöer, centrala Nyköping, kumulativ påverkan på Natura-2000 områden, klimatanpassning och förorenad mark inom föreslagna utvecklingsområden, geotekniska säkerhetsfrågor och anser att Länsstyrelsens bedömning i dessa frågor får anstå till efterkommande planering och prövning.

Följande förändringar har gjorts i antagandehandlingen efter granskning/utställning:

  • Längs väg 53 mot Oxelösund har utbredningen av bullerstört området kompletterats.
  • Redovisning av stort opåverkat område har inom Gnesta kommun justerats enligt Gnesta översiktsplans avgränsning.
  • Diverse redaktionella ändringar och tillägg av upplysningstexter har gjorts.

Inga väsentliga ändringar av översiktsplanens innehåll eller inriktning eller hållbarhetsbedömningen har genomförts mellan granskning/utställning och antagande. Alla synpunkter finns inskriva och besvarade i det särskilda utlåtandet som hittas på sidan med processdokument.

Antagande

När granskningsförfarandet är genomfört, tar kommunfullmäktige beslut om att anta den nya översiktsplanen. Mellan granskning och antagande kan enbart redaktionella ändringar göras annars behöver planen ställas ut igen. Kommunfullmäktige i Nyköpings kommun antog översiktsplan Nyköping 2040 den 14 december 2021. Översiktsplanen vann laga kraft 8 januari 2022.

Uppföljning

Efter att översiktsplanen har antagits bör en årlig uppföljning genomföras där det bland annat utvärderas hur bra översiktsplanen fungerar som styrdokument för detaljplanering och bygglov, och vilka avvikelser som förekommit.

I samband med uppföljningen bör det även göras en sammanställning av nya förutsättningar, planeringsunderlag och anspråk som uppkommit under året. Betydande miljöpåverkan ska följas upp enligt miljöbalken. Uppföljningen utgör sedan viktigt underlag för den kommande planeringsstrategi och aktualitetsförklaring.

 

Öppna sidomeny