Elevhälsa
Elevhälsan på skolan utgör en del i det skyddsnät som ska fånga upp och hjälpa elever med hälsoproblem och andra behov av särskilt stöd.
Vi som arbetar inom elevhälsan är bland annat specialpedagoger, skolpsykologer, kuratorer, skolsköterskor, skolläkare och socialpedagoger. Tillsammans med skolledningen och er vårdnadshavare arbetar vi för ditt barns hälsa.
Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med elevhälsa i den kommunala skolan.
Sjukdomspolicy vid de vanligaste smittorna
Feber: Barnet ska ha minst en feberfri dag innan det kommer till skolan. Viktigt är att barnet ska vara feberfritt utan febernedsättande medel i kroppen.
Ögoninfektion: Barnet ska vara hemma tills ögonen är kladdfria.
Huvudlöss: Du kan upptäcka löss genom att kamma igenom håret över ett vitt underlag. Det finns flera behandlingar du kan pröva själv för att bli av med huvudlöss. Läs gärna mer om behandling av huvudlöss på 1177.se.
Magsjuka: Kräkningar och diarréer är de vanligaste symtomen när barn har magsjuka. Mer information om symptom och behandling finns här hos 1177.se. Informationen finns på flera olika språk.
Rekommendation från 1177.se: Stanna hemma från skola eller arbete i minst ett dygn efter att du senast kräktes eller hade diarré. För barn i förskolan gäller minst två dygn.
Sjukanmälan
Om ditt barn blir sjukt vill vi att du anmäler det i Schoolsoft.
Elevhälsoarbetet på Tunaberg skola
Elevhälsan börjar i klassrummet och vi strävar efter att jobba främjande med kompetens och medvetenhet hos pedagogerna kring vad som har effekt i undervisningen. Vårt elevhälsoteam (EHT) finns för att handleda och stötta kring lärmiljö i klassrummen, grupprocesser, lektionsupplägg och aktiviteter som gynnar elevernas måluppfyllelse och som främjar trygghet och studiero. Våra förstelärare leder lärandet för pedagoger med fokus att undervisningskvaliteten ska öka.
Ibland kan en elev behöva extra anpassningar för att öka möjligheten att nå målen och att uppleva en bra lärmiljö. Det kan exempelvis vara bildstöd, anpassade uppgifter, delade instruktioner, extra lästräning eller matematikstöd. De flesta extra anpassningar sker i klassrummen i ordinarie undervisning men kan också vara en period med stöd av speciallärare. Elevhälsan jobbar förebyggande och stöttar lärarna och eleverna med anpassaningar på individ- och gruppnivå.
När skolan bedömer att en elev, med stöd av extra anpassningar, riskerar att inte nå målen för olika ämnen, ska skolan utreda en elevs behov av särskilt stöd. Om skolan bedömer att en elev behöver särskilt stöd ska det dokumenteras i ett åtgärdsprogram som också ska följas upp och utvärderas. Det kan exempelvis vara en längre period av specialpedagogiskt stöd.
Kontakta oss
Anna Lundqvist, skolsköterska Buskhyttan
Tfn 073 - 773 79 14
anna.lundqvist@nykoping.se
Emelie Sundqvist Lemessova, skolsköterska Nävekvarn
0155-45 78 80, 073-654 87 57
emelie.sundqvist.lemessova@nykoping.se
Kristian Josevski, trygghetspedagog
kristian.josevski@nykoping.se
Charlotte Rosenkrantz, specialpedagog
073 426 86 51
charlotte.rosencrantz@nykoping.se