Tillsammans för nöjdare kunder

7 december 2023
Företag och näringsliv Kommun och politik Företag och näringsliv Kommun och politik

Nyköpings kommun fortsätter satsningen för nöjdare kunder. En mängd initiativ inom det interna utvecklingsprogrammet Fokus nöjd kund pågår för att förbättra vår service och upplevelsen hos våra kunder.

Tekniska divisionen samlade cirka 400 medarbetare för inspiration och för att fördjupa sig i frågan.

Dagen inleddes med att prata om vilka är våra kunder?

- De som möter en kommun ser alla delar och alla som arbetar i kommunen som EN kommun. Det betyder att ni alla har påverkan på hur kunderna uppfattar er som kommun, sa dagens moderator och föreläsare Joakim Bäck från Great Consulting Nordic AB.

Några röster från dagen

Det är viktigt att tänka på att Tekniska divisionen är en stor organisation med viktiga funktioner i kommunen. Vi som arbetar här är ansiktet utåt i kommunen för att skapa trovärdighet, men också inåt på våra arbetsplatser för att få en fin och sund arbetsmiljö.

Det är ju helt fantastisk hur mycket en kommun är involverad i, alla som bor här berörs av oss på ett eller annat sätt. Jag känner mig stolt av att vara en del av detta och blev inspirerad av att jobba med ökad kundnöjdhet från våra invånare. Jag tycker också att vi verkligen behöver ta våra interna mätningar på största allvar för ett bra arbetsklimat och ökad trivsel.

Fokus nöjd kund är ett internt utvecklingsarbete och en satsning som startade 2019 med syfte att förbättra kommunens företagsklimat. Arbetet har utvecklats för att omfatta förbättrad service för alla vi finns till för och särskilt för företag som är en viktig motor i kommunens tillväxt.