Skolutvecklingsplan beslutad och klar
Division utbildning fick i våras i uppdrag av Barn- och ungdomsnämnden att ta fram en skolutvecklingsplan som visar vägen mot målet Sveriges bästa skola 2030. Den 4 december beslutade nämnden om planen.
Under de senaste tio åren har Nyköping haft en nedåtgående trend i skolresultaten. För att ta sig an denna utmaning har den politiska majoriteten i Nyköpings kommun en ny målsättning för utbildningsområdet: att Nyköping ska ha Sveriges bästa skola år 2030.
Barn- och ungdomsnämnden beslutade i april 2024 att ge i uppdrag till division Utbildning att ta fram en skolutvecklingsplan 2024 - 2030. Planen syftar till att förbättra skolresultaten, öka tryggheten och studieron för både elever och skolpersonal, samt säkerställa en effektiv och hållbar organisationsstruktur med en budget i balans.
- Vi vill att alla barn och elever ska utvecklas och bli så bra de kan utifrån sina egna förutsättningar. För att lyckas behöver vi en arbetsplats där våra medarbetare kan växa och utvecklas. Skolutvecklingsplanen i sig innehåller inget nytt och överraskande, den bygger på forskning och egna erfarenheter - det nya är att det finns en gemensam plan och ett gemensamt arbetssätt för att kunna genomföra arbetet. Det kommer att ta tid och vi behöver göra det tillsammans över hela divisionen, säger Peter Ekedahl, divisionschef utbildning.
Planen är ett samlat grepp för Nyköpings kommuns skolutveckling, en gemensam och övergripande långsiktig plan för att nå det politiska målet att Nyköping ska ha Sveriges bästa skola år 2030. Syftet med planen är att genomföra ett gemensamt och systematiskt arbetssätt i hela organisationen för att nå uppsatta mål.
Om Skolutvecklingsplanen
I Skolutvecklingsplanen presenteras ett nytt och breddat perspektiv på begreppet ”kvalitet”. Det arbetas systematiskt med fyra kriterier: kultur, struktur, process och resultat. Att det finns en väl genomtänkt plan för kollegialt lärande hör exempelvis till processkvalitet.
- Vi har valt att bredda och bryta ner kvalitetsperspektivet för att lättare se vad som behöver prioriteras inom respektive område och därefter kan vi ta fram gemensamma planer för att nå dit. Det alla fyra kriterierna har gemensamt är att de ska bidra till bättre undervisning för våra barn och unga, förklarar Peter Ekedahl.
Alla ska kunna nå långt
En skolutvecklingsmodell för Nyköpings kommunala verksamheter är framtagen för att beskriva det strategiska arbetet. Den bygger på fem nycklar för effektiv skolutveckling med målet att skapa likvärdig skola och ge alla barn och elever möjligheter att nå så långt som möjligt utifrån var och ens förutsättningar. Nycklarna är framtagna utifrån beprövad erfarenhet, skolforskning och skolmyndigheters rekommendationer. Nycklarna samspelar och bidrar till att förbättra undervisningen.
Utifrån de fem nycklarna har ett internt gemensamt arbete skett för att ta fram de mest angelägna och prioriterade frågorna som ska ta planen från teori till praktisk handling. Tio prioriterade aktiviteter ska samordnas i aktivitetsplaner och arbetas vidare med.
Arbetet kommer att följas upp i Barn- och ungdomsnämnden löpande under åren fram till 2030. Läs mer om Skolutvecklingsplanen med sin modell och de tio prioriterade aktiviteterna.