Servicemätning av telefoni och e-post

31 oktober 2023
Kommun och politik Kommun och politik

Nyköpings kommun deltog från den 13 mars till den 12 maj 2023 i en servicemätning. Servicemätningen mäter invånarnas upplevelser av service och bemötande i sina kontakter med kommunen.

Syftet är att ta reda på i vilken omfattning och kvalitet Nyköpings kommun svarar på frågor via telefon och e-post inom olika tjänster inom bygg, förskola, grundskola, individ- & familj, miljö & hälsa, äldreomsorg, handikappomsorg, kultur & fritid samt gator och vägar. Mätningen görs av ett externt företag.

I mätningen fick invånarna svara på frågor gällande bemötande, tydlighet, enkelhet samt återkoppling. I kontakterna med kommunen är invånarna mest nöjda med bemötandet vid telefonkontakterna samt återkoppling via e-post.

I årets undersökning deltog 67 kommuner, genomsnittet av resultatet anges inom parentes nedan.

Inkommande e-post – 89 svar

  • 80,9 procent (83,1) upplevde att svaret från kommunen tydligt.
  • 77,5 procent (79,4) upplevde att det var enkelt att få svar på sin fråga.

Återkoppling e-post – 108 svar

  • 82,4 procent (73,9) upplevde att de hade fått svar eller återkoppling på sin fråga. Ändå saknar 18% procent (26) återkoppling eller svar.

Inkommande telefoni – 409 svar

  • 82,2 (83,0) procent upplevde att de var nöjda med bemötandet.
  • 70,0 (73,8) procent upplevde att det var enkelt att få svar på sin fråga.

Ständiga förbättringar

Resultatet är ett underlag för ett ständigt utvecklingsarbete inom ramen för satsningen Fokus nöjd kund. Ett antal aktiviteter pågår för en förbättrad kundnöjdhet som till exempel: etablering av ett kundservice, utbildning i klarspråk, ständiga förbättringar på webben med information och e-tjänster, förenklade menyval för telefoni samt utbildningar.

Olika typer av mätningar är ett viktigt verktyg i kommunens ständiga förbättringsarbete. Nyligen kommunicerades kommunens rankning i Svenskt Näringslivs rapport samt resultatet från Nöjd Kund index genomförd av Stockholm Business Alliance (SBA) och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Tack till alla som bidrar i mätningarna!