Högt betyg för nytt system för matlådor inom hemtjänsten

15 december 2023

Sen ett halvår tillbaka kan hemtjänstkunder som får matlåda själva välja sina måltider från en meny. Nu visar en nyligen genomförd enkät att nio av tio kunder är nöjda eller mycket nöjda med det nya systemet.

Det var i maj som hemtjänstkunder med matlåda började kunna välja sina maträtter själva, utifrån en meny med tio rätter per vecka. Innan dess erbjöds bara matlådor från en fast meny där alla fick samma maträtt.

Nu har förändringen utvärderats och en enkät har skickats ut till samtliga kunder. Svaren visar att 88 procent är nöjda eller mycket nöjda med matlådorna och servicen som helhet. Ännu fler är nöjda med den hjälp de får av hemtjänstpersonalen med att beställa sin mat via en app. 

- Jag är otroligt glad över att hemtjänsten kan hjälpa och stötta våra brukare på ett så bra sätt. Allt har gått över förväntan och det är mycket glädjande. Känslan från början var att hemtjänsten var positiva till bytet av matlådor och det har medfört att det har blivit positivt för alla, säger Carina Wallin, ordförande i Vård- och omsorgsnämnden. 

”Bra att vi fått önskemål om vad som kan förbättras”

Det är genomgående höga betyg i enkätsvaren. Det område som får lägst betyg är variationen i menyn, där ändå hela 79 procent är nöjda eller mycket nöjda med utbudet. Den siffran hoppas Måltidsservice kunna höja ytterligare framöver. 

- I enkäten fanns möjlighet att lämna kommentarer. Där har vi har tagit emot konkreta önskemål om rätter som vi nu ser om vi kan få in i menyn på sikt, berättar Marianne Backrud Hagberg, verksamhetschef på Måltidsservice i Nyköping kommun. 

Bland kommentarerna finns mycket beröm men också önskemål om mindre eller större portioner, lösare eller tjockare såser och mer eller mindre kryddning.

- Det är väldigt individuellt hur man vill ha sin mat och det är svårt att tillgodose alla. Men på det stora hela har förändringen kring matlådorna tagits emot väl. Det är roligt att se att våra kunder är nöjda i så stor utsträckning och bra att vi fått önskemål om vad som kan förbättras, säger Marianne Backrud Hagberg.

---

Fakta om tjänsten Matlåda:

Enligt vård- och omsorgsnämndens riktlinjer finns en insats som heter matlåda. Det innebär att personer i ordinärt boende, efter myndighetsbeslut, kan få hem en matlåda från Mariebergsgårdens kök tre, fem eller sju dagar per vecka. Den enskilde betalar för maten enligt avgift som fastslagits av nämnden och slutligen kommunfullmäktige. 

Såhär fungerar beställning och leverans sedan maj 2023: 

  • Varje vecka finnas ett tiotal rätter för kunden att välja mellan. 
  • Hemtjänstens personal lägger in beställningen i en app som de har i sina mobiler eller surfplattor. 
  • Även de som inte har andra hemtjänstinsatser, bara matlåda, får tid med hemtjänstpersonal för att beställa sina måltider. 
  • De valda rätterna lagas av kommunens egna kockar i Mariebergsgårdens kök med tillagningstekniker som ger lång hållbarhet. 
  • Matlådorna levereras sedan hem till kunden en gång per vecka.