Ägar- och ledningsprövning
Denna e-tjänst används av huvudman av fristånde förskola i Nyköpings kommun. Ägar- och ledningsprövning ska utföras vid ansökan om auktorisation samt vid förändring av befintlig verksamhet.
Enligt skollagen ska förändring i ägar- och ledningsstrukturen senast en månad efter förändringen anmälas till den kommun som godkänt den enskilde som huvudman
(2 kap. 5 a och b §§ skollagen, 2010:800).
Kommunen ska göra ytterligare bedöma huvudmannen utifrån förutsättnngar för den enskilde att beskriva verksamheten. Det gäller exempelvis krav på insikt, lämplighet och ekonomiska förutsättningar. Kraven omfattar inte pedagogisk omsorg.
Denna e-tjänst används av huvudman av fristånde förskola i Nyköpings kommun. Ägar- och ledningsprövning ska utföras vid ansökan om auktorisation samt vid förändring av befintlig verksamhet.
Enligt skollagen ska förändring i ägar- och ledningsstrukturen senast en månad efter förändringen anmälas till den kommun som godkänt den enskilde som huvudman
(2 kap. 5 a och b §§ skollagen, 2010:800).
Kommunen ska göra ytterligare bedöma huvudmannen utifrån förutsättnngar för den enskilde att beskriva verksamheten. Det gäller exempelvis krav på insikt, lämplighet och ekonomiska förutsättningar. Kraven omfattar inte pedagogisk omsorg.
De som omfattas av prövningen
Detta innebär att kommunen har ett ansvar att pröva varje enskild som har ett väsentligt inflytande inom verksamheten, till exempel:
- VD och andra som genom en ledande ställning eller på annat sätt har ett bestämmande inflytande över verksamheten,
- styrelseledamot,
- styrelsesuppleant,
- bolagsman eller
- person som genom ett direkt eller indirekt ägande har väsentligt inflytande över verksamheten.
Uppgifter om rektor ska endast uppges om rektor ingår i huvudmannakretsen, till exempel i styrelsen.
Bedömningen gäller den samlade kretsens gemensamma lämplighet och kompetens, kraven ska vara fortlöpande uppfyllda. Detta innebär att den sökande kan påvisa att kunskapen finns representerad i kretsen.
Kraven omfattar att kretsen ska inneha insikt i gällande föreskrifter för att bedriva verksamheten, kunskap om de arbetsrättsliga och arbetsmiljörättsliga regler som gäller för verksamheten, kunskap om de ekonomiska regelverk som styr associationsformen.
Processen
Kommunen prövar ärendet baserat på den information som har lämnats samt på uppgifter som inhämtas. Exempelvis inhämtas utdrag ur belastningsregistret från Polismyndigheten och uppgifter från Skatteverkets och Kronofogdemyndighetens register. Kommunen har även rätt att utreda ägar- och ledningskretsens lämplighet genom att eftersöka
Vid lämplighetsbedömningen ska viljan och förmågan att fullgöra sina skyldigheter mot det allmänna, laglydnad i övrigt och andra omständigheter av betydelse beaktas.Var och en inom ägar- och ledningskretsen ska bedömas som lämplig. Det räcker att en person inom ägar- och ledningskretsen bedöms som olämplig för att lämplighetskravet inte ska anses uppfyllt.
Ägar- och ledningskretsen hos en huvudman kan bedömas vara olämpliga på grund av ekonomisk misskötsamhet, brottslighet, demokrativillkoren eller på grund av andra omständigheter. En helhetsbedömning ska alltid göras.
Efter prövning får den sökande återkoppling med begäran om komplettering eller ett beslut.