Stödpaket bakom lansering av hela Nyköpings nya e-plattform

22 februari 2022
Företag och näringsliv Kommun och politik Uppleva och göra Jobb och arbetsmarknad

Idag lanseras e-plattformen Digitala Nyköping som ska göra lokala företags utbud av varor, tjänster och upplevelser mer tillgängliga på digital väg. Det betyder målgång för delprojekt 1 i arbetet med en digital plattform för lokala företag, tjänster och upplevelser. Det ska stärka Nyköpings attraktivitet helt enkelt!

bild på paketförsändelse

Så här kommer paketen att se ut som skickas till beställare som handlat på den nya e-handelsplattformen. Lokalt OCH digitalt = smart.

- Det ger både stora och små verksamheter en fantastisk chans att synas på ett sätt de inte kunnat tidigare, säger Birgit Båvner, ordförande i Nysam som äger och driver projektet sedan ett år.

Små företag får bättre synlighet

Plattformen kan liknas vid ett stort skyltfönster som marknadsför Nyköping oavsett var besökaren bor. Målet är att den digitala konkurrenskraften ska ge det lokala utbudet en rejäl skjuts samtidigt som hela Nyköping får positiva effekter. Vid dagens lansering presenteras 25 lokala aktörer som deltagit i projektstarten. Bland dem finns flera lokala småföretag med fysiska försäljningsställen, besöksnäringen och kulturella kreativa näringar som nu syns bättre med hjälp av en ny digital konkurrenskraft.

Plattformen har jobbats fram lokalt och i samverkan med forskare på Mälardalens Universitet. Arbetet har kostat 1,1 miljoner kronor. Nyköpings kommun gick in med 600 000 kronor som en del av stödpaket nummer 2 till näringslivet under pandemin med syftet att stärka besöksnäringens och handelns attraktivitet och hållbarhet. Andra finansiärer i utvecklingsarbetet är Region Sörmland, Sörmlands Sparbank, Länsförsäkringar Södermanland, IT-klustret NYKIT och Sörmlands Media.

Stärker Nyköpings attraktivitet

- Stödet verkar ha gjort den nytta vi önskat. Det unika med projektet är att det utgår från lokalsamhällets bästa och även tar in hållbarhetsaspekter, säger Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande. Det värnar det lokala utbudet och ser till att intäkterna stannar kvar lokalt. Samtidigt får det lokala aktörer att skapa strategiska partnerskap för att nå gemensamma mål – ett attraktivt Nyköping med ett brett utbud. Det gynnar både företag och medarbetare.

E-handelsplattformar är inte särskilt unika längre, men det är fortfarande svårt för många mindre företag att nå ut i den hårda konkurrensen digitalt. Projektet vill mer än så, det vill erbjuda en digifysisk upplevelse som på sikt också blir en upplevelse av platsen.

"Kompletterar nykopingsguiden.se"

Turistchef Erik Lindhe förklarar.

- Idag sker ofta det första intrycket av en plats på en digital plattform. Därför är det så viktigt att en digital upplevelse kan bidra till att besökare vill komma hit, bli nyfikna på det som finns i vår kommun och lockas av det som erbjuds här. Vi har redan Nyköpingsguiden med 500 000 besökare per år, men med Digitala Nyköping kompletterar vi med en plattform där besökare direkt kan konsumera det som går att ta del av och uppleva i Nyköping.

Lokalt är smart

Ett fyrtiotal personer har engagerat sig i utveckling av Digitala Nyköping under året och förväntningarna är stora. Hållbara lösningar och en smart distribution är viktiga delar i utvecklingen. Den som handlar på plattformen ska kunna få hemdistribution av varor med morgontidningen, förpackade i konceptets egen profil.

Nysam började driva arbetet av i början av 2021 och det ska nu fortsätta utvecklas av Nysam för att bredda möjligheterna att ta del av och konsumera upplevelser och tjänster. Utanför kommunen är intresset stort eftersom det främjar lokal utveckling. Det ska kunna delas med fler platser och på så sätt bidra till att öka deras konkurrenskraft.

Besök e-plattformen: digitalanykoping.se