Första dialogen av fyra under 2022 om företagsklimatet

7 mars 2022
Företag och näringsliv Barn och utbildning Omsorg och stöd Bo, bygga och miljö Kommun och politik Nämnder Jobb och arbetsmarknad

Nyköpings kommun genomförde nyligen en dialog med näringslivet om företagsklimatet. Intresset var stort och många medverkade via länk. Vad betyder ett företagsklimat, hur kan det förbättras och hur kan vi påverka gamla attityder? Se det inspelade samtalet här.

Mötet var det första av fyra som planerats in under året och övriga blir fysiska deltagarmöten, bland annat i form av luncher. Den digitala sändningen följdes av ett 50-tal personer.

Ulrika Riseby från Great Consulting, upphandlad att stötta Nyköpings kommun med den pågående utvecklingen av en kundservicefunktion bland annat, modererade mötet.

I panelen medverkade

Kommunstyrelsens ordförande Urban Granström (S), näringslivschef Maria Karlsson, regionchef Sofia Sjöström på Svenskt Näringsliv, näringspolitisk chef Maria Björk Hummelgren från Östsvenska Handelskammaren, ordförande i Företagarna Nyköping Oxelösund Ulrika Juul, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Östra Sörmland Sebastian Strid, samhällsbyggnadschef Maria Ljungblom, Nyköpings kommun

Vilken roll har då kommunen för ett företagsklimat? Av rösterna hördes följande:

  • Vara en motor för tillväxt och förutsättningar och möjliggörare för företag och se till att det finns mark att växa på (Urban)
  • Göra det enkelt för företagen i kontakter med kommunen och förstå deras perspektiv, bry sig om näringslivet och väga in konsekvenser för företag av olika beslut (Maria K)
  • Det är alla kommunala verksamheters ansvar att bidra till ett bra företagsklimat, inte bara Näringslivsenhetens! (Sofia)
  • Näringslivet bidrar till att finansiera välfärden, det är något som alla behöver förstå. Ett nej ska kunna sägas på ett bra sätt. (Maria BH) 
  • Småföretag har inte specialistkunskaper, därför behövs kommunernas hjälp i olika frågor, respekt och vilja till bra dialog (Ulrika J)
  • En viktig förutsättning för bra företagsklimat är att kommunens skolor, äldrevård och det trygga samhället fungerar (Sebastian)
  • Vi vill bidra genom att skapa en känsla av att ha tagit väl hand om våra företag genom vägledning och professionellt bemötande (Maria L) Vilka områden behöver utvecklas?
  • Tillgängligheten – vi förbättrar den nu i ett utvecklingsarbete med kommunens kundservice där vi snabbt löser 3 av 4 frågor. Det pågår och vi är jättestolta över utvecklingen. Vi försöker skapa en kultur och ska utbilda nyanställda i kundfokus (Maria L)
  • Jobba med åtgärder mot brott och otrygghet, annars uteblir investerarna (Sofia)
  • Dialogen med stödjande insatser för näringslivet pågår, måste även kommuniceras av företagen själva (Ulrika
  • Ta bättre vara på de krafter som vill starta företag och hjälp dem att bli livskraftiga växande företag (Sebastian)
  • Bli bra på att vara kommun! Även företag har barn i skolan – klara kärnuppdraget (Maria BH)
  • Kommunicera även när ärenden är komplicerade, inte bara när det går bra. Hur ser spelplanen ut för oss? Kommunens processer kan ta längre tid än företagens. Få in UF och hantverksprogrammen (Urban)
  • Bredda vårt arbete med Fokus nöjd kund att omfatta både företag och invånare och se till att hela kommunen omfattas (Maria K)
  • Löften och visioner skapar förväntningar, skapa inte besvikelser. Se till att den kommunala verksamheten är synkad (Maria BH)
  • Skapa enighet över partigränserna så att investerare vågar agera (Sofia) 
  • Skapa en uppbackande organisation så medarbetare vågar tolka beslut så fördelaktigt som möjligt - fel går alltid att korrigera senare (Maria L)
  • Bredda kommunmedarbetares deltagande i näringslivsaktiviteter – nöt sula! Delta i företagsfrukostar, Näringslivsdagen, företagsbesök etc. Ring och bjud in! (Sofia)

En deltagare skickade in en fråga via chatten:

Varför får nyetableringar en gräddfil och ja till beslut och skyltar när vi andra får avslag?

Urban Granström menade att nyetableringar är viktiga och stora nyheter men att vi ska vara minst lika glada när våra befintliga företag växer och nyanställer. De får inte glömmas bort.

Maria Karlsson uttryckte att frågan visar att vi dels måste bli bättre på att förklara beslut och dels göra det i tid. Om det finns anledning att se över hur ärenden hanterats utifrån likställighet så måste det göras. Samhällsbyggnadschef Maria Ljungblom höll med och sa att sådana upplevelser är en utmaning som bör tas med in i handläggningen. Likabehandling ska vara tydlig.

I Svenskt Näringslivs ranking om företagsklimat har inte Nyköping haft samma goda utveckling som i NKI-mätningen som mäter nöjda kunder. När så mycket går så bra för Nyköping, hur kan vi då skapa en positiv snackis om Nyköping? undrade moderatorn.

  • Kommunicera både när det går bra och dåligt, kommunikationen måste vara ärlig (Urban)
  • Bli bättre på att vara proaktiv och få en djupare förståelse för hur beslut och hantering påverkar företagen – kulturfråga (Maria K)
  • Blir man inte lyssnad på skapas en frustration, det talar man gärna om. Företagen bör kontakta mig om de inte är nöjda så driver vi frågan (Ulrika J)
  • Företagare är också individer med privata ärenden; skola, äldreomsorg, hus – det avspeglar sig också för allt hänger ihop i mätningen (Sebastian) 
  • Attitydförändringar tar tid och stolthet börjar byggas internt. Var proaktiva i er kommunikation – även när det inte går bra och förklara (Maria BH) 
  • Politisk enighet är mycket värt för företagen och kopplas till förväntningar. En mandatperiod är en kort tid för ett företag, vi stöttar er gärna (Sofia S) 
  • Bilden av Nyköping har förändrats från brännvin och gästabud till hav, Skavsta och ett bra liv här. Dialog och tillit är min käpphäst. Vi får inte ha en bild inåt och en annan utåt. (Urban)
  • I Norrköping är inte kommundirektören nöjd förrän alla i kommunen räcker upp handen och säger att de är en del av företagsklimatet. Är man Bamse måste man vara snäll. (Maria BH) 
  • Vi vill ta samverkan längre – till ett samskapande som bör involvera hela kommunens ledningsgrupp. (Maria K)

Diskussionerna avslutades med en efterlysning till deltagarna som ombads komma med inspel till sina egna representanter eller skicka in dem till naringsliv@nykoping.se. En ny näringslivsstrategi ska utformas gemensamt om några år och inriktningen bör förberedas i tid. 

Nästa dialogträff hålls i slutet av maj och enligt nu rådande planering som ett mingelmöte med lunch och goda samtal.

Det filmade mötet finns i kommunens youtubekanal.