Avstängningstiden för Brunnsgatan kan halveras

20 augusti 2021
Bo, bygga och miljö Trafik och resor Kommun och politik

Den tid Brunnsgatan behöver vara avstängd under bygget av Nyköpings resecentrum kan kortas rejält. Detta på grund av en innovationslösning för brobyggnationen som Trafikverket tagit fram tillsammans med Nyköpings kommun. Det innebär samtidigt att en provisorisk väg för blåljus- och kollektivtrafik inte behöver byggas.

Den nya lösningen gör att fler arbeten med brokonstruktionerna kan ske parallellt. Tiden Brunnsgatan behöver vara avstängd kan därför minskas från cirka två år till 8-12 månader.

Att bygga ett nytt resecentrum centralt i staden är komplext. Brunnsgatan är den mest trafikerade gatan i centrala Nyköping och en viktig avfart från väg E4. Att stänga av gatan för trafik påverkar trafikflödet i hela Nyköping – för blåljustrafik, gång- och cykeltrafikanter, kollektivtrafik och bilar. En kortare avstängning innebär att trafiken snabbare kan återgå till ett normalläge.

Provisorisk väg behövs inte

– Innovationslösningen är mycket positiv eftersom allmänheten påverkas mindre. I tidigare planering räknade Nyköpings kommun och Trafikverket med att behöva stänga av Brunnsgatan för all trafik, och att blåljus- och kollektivtrafik skulle nyttja en provisorisk väg vid den nya västra passagen under avstängningen. Med den nya lösningen kommer blåljus- och kollektivtrafik kunna trafikera Brunnsgatan och den provisoriska vägen behöver inte byggas. Det skapar en lugnare miljö för de som bor i närheten, säger Johan Dahlrot, projektledare Nyköpings kommun.

Även kortare avstängningar sker

Under avstängningen ska Nyköpings kommun bredda och sänka Brunnsgatan. Innan dess kommer Brunnsgatan att stängas av helt under kortare perioder på grund av Trafikverkets arbeten med järnvägsbroarna, fördelat på 2-3 tillfällen per bro cirka 3 veckor under lov- och sommarperioder när färre reser.

De planerade avstängningarna, längre som kortare, är nödvändiga för att kunna trygga säkerheten för de som arbetar och de som vistas i området.

Saker sker parallellt

– För att kunna använda den nya lösningen krävs en omfattande projektering. Byggstarten flyttas därför fram till sommaren 2023 för de arbeten som omfattas av Trafikverkets järnvägsplan.  Den planerade byggtiden är fortsatt tre till fem år. I och med att vissa brokonstruktioner kan byggas parallellt, påverkas inte den planerade sluttiden i nuläget, säger Joel Renblom, projektledare Trafikverket.

Innan byggstarten sommaren 2023 fortsätter förberedande arbeten, som till exempel sanerings- och ledningsarbeten samt flytt av byggnader.

Bakgrund:

  • Dagens järnvägsstation i Nyköping har begränsad kapacitet för framtidens tågtrafik och behöver rustas upp.
  • När resecentrum står klart blir det enkelt att byta mellan tåg, buss, cykel och bil för att du ska kunna resa tryggt och smidigt.
  • Tillgängliga entrébyggnader, fler plattformar och säkrare passager ska bidra till ökad kapacitet. Mer information finns på trafikverket.se och nykoping.se/resecentrum